Dansk Spil før uddelingen af årets Robert: ”DR tager serie-tronen tilbage!”

Sidste år gik årets Robert for en tv-serie til Netflix-dramaet ’Kastanjemanden’, og dermed for første gang nogensinde ikke til DR. Men i år går prisen igen til en DR-produktion. Det forudser Danske Spil.

Og Robert-prisen for Årets Danske Tv-serie går tilbage til… DR.

Det forudser Danske Spils oddssætter Mathias Reimer Larsen, som har vurderet og sat odds på de Robert-nominerede danske tv-serier.

Sidste års Robert i serie-kategorien gik til Netflix-gyseren ’Kastanjemanden’, og det var første gang nogensinde, at Robert-prisen for Årets Danske Tv-serie ikke gik til DR, men ifølge Danske Spil viser DR igen i år, hvor skabet skal stå.

”Vi vurderer, at det er en meget lige kategori. Den mest omtalte serie, og nok også den, som flest havde set frem til, er fortsættelsen på Lars von Triers ’Riget’. Men ’Riget Exodus’ er ikke vores favorit. Vi har i stedet Carmen Curlers, DR’s pendant til TV2’s Badehotellet, øverst på listen,” siger Mathias Reimer Larsen.

”DR har i mange år kæmpet med seertallene på deres historiske dramaer, og der har været langt til fordums styrke som med ’Forbrydelsen’, ’Nikolaj og Julie’ og ’Rejseholdet’. Samtidig har TV2 haft ’Badehotellet’, som i næsten et årti har hevet enorme seertal til DR’s store konkurrent. MEN… med Carmen Curlers er DR tilbage på sporet! Seriens første afsnit blev således set af knap 1,3 mio. seere på tværs af kanaler. Det historiske drama kombineret med stærke skuespilpræstationer sikrer en favoritværdighed hos os,” forklarer Mathias Reimer Larsen.

Klar favorit i Bedste Film-kategorien
Der skal også uddeles en Robert for årets danske spillefilm, og her er Danske Spils ekspert mere sikker i sin sag, når han skal pege på en forhåndsfavorit.

Filmen ’Holy Spider’ var til det sidste med i ræset om at blive nomineret til en Oscar, og derfor er det nok ikke den store overraskelse, at den også ligger forrest i favoritfeltet, når det gælder uddelingen af Oscars danske film-fætter, Robert.

”’Holy Spider’ er vores klare favorit til at løbe med en Robert for Årets Film,” slår Mathias Reimer Larsen fast.

”Dels var den det danske Oscar-bud, hvor den desværre ikke kom gennem nåleøjet og blev nomineret, og dels tager den fat i et eksplosivt og meget relevant emne i disse dage, nemlig situationen i Iran. Og oven i det har ’Holy Spider’ allerede høstet stor international hæder. Ved filmfestivalen i Cannes vandt Zar Amir Ebrahimi sågar prisen for bedste kvindelige skuespillerinde for sin rolle i filmen,” siger Mathias Reimer Larsen.

Hvis det mod forventning ikke bliver ’Holy Spider’, der vinder årets Robert som bedste film, så går titlen formentlig til Christian Tafdrups gyser ’Speak No Evil’.

”Den er vores næststørste favorit til odds 4,50. Det er en film som delte vandene i landets biografer, men som også fik anmelderne til dele masser af roser ud. De udråbte nærmest enstemmigt som en af årets bedste film i deres anmeldelser – tilmed med fem stjerner de fleste steder,” siger Mathias Reimer Larsen.

Robert-prisen er blevet uddelt siden 1984 og er opkaldt efter statuettens skaber, skulptøren Robert Jacobsen, som selv var en stor filmelsker. Prisuddelingen finder sted lørdag 4. februar og kan ses på robertprisen.dk

Det er hos Danske Spil muligt at spille på, hvem der vinder priserne for årets film og årets tv-serie, indtil onsdag d. 1. februar kl. 12.00.