Dansk robot-ikon placerer millioninvestering i digitalisering af tørlastindustri

Thomas Visti, som står bag to af Danmarks milliardsuccesser i robotindustrien investerer nu i et nyt teknologisk guldæg, BlueKey. Kapitalindsprøjtningen i den odenseanske software-startup rummer også ”kloge vækstmidler” fra profiler med dyb indsigt i shippingbranchen. Som den første i verden samler BlueKeys platform værdifulde data ét sted, så rederier og befragtere i tørlastindustrien kan ramme den konkurrencedygtige pris, kvalitet og hastighed på leverancerne.

Hurtig og nem adgang til maritime data gør en verden til forskel, når der bl.a. udregnes fragttilbud. Med BlueKey kan rederierne søge på tværs af komplekse datasæt, uden at skulle skifte mellem et hav af systemer og hjemmesider. Det er som Spotify ved siden af CD-reolen. BlueKeys gamechanger-løsning møder derfor stor interesse fra rederier i tørlastindustrien. Nu også fra prominente investorer.

BlueKey løser nogle helt centrale datamæssige udfordringer, som også findes i mange brancher. Derfor er det et selskab med et rigtigt spændende skaleringspotentiale. I dag er normen jo at søge, når vi skal finde fakta – præcis som vi gør med alt andet, og det har stor værdi at rederier kan øge kvaliteten af deres tilbud på fragt af tørlast, siger en af hovedpersonerne bag succeserne Universal Robots og Mobile Industrial Robots, investor Thomas Visti, der nu har en ejerandel på 5 % af BlueKey.

Hidtil har denne dataindsamling været meget besværlig og langsommelig for rederierne, fordi data fra maritime dataleverandører og historiske data fra shippingvirksomhederne er spredt på tværs af langsommelige systemer og er ikke let tilgængelige.

Tørlastindustrien – som i 2019 stod for 42,6% af det globale transporterede gods på havet målt på volumen – har længe været under pres. Men pandemien har resulteret i de højeste fragtrater i 11 år. Tilmed har brancheorganisationernes enorme pres for decarbonisering af industrien, givet travlhed hos rederierne, som nu er tvunget til at prioritere digitaliseringen.

BlueKey er skabt til at kunne tilkoble alle slags datasæt, også virksomhedernes egne data, og samle det i ét søgefelt. Vi har bevidst valgt at fokusere på tørlastindustrien, dels fordi behovet er presserende og dels fordi vi besidder meget indgående kendskab til netop den branche, forklarer medstifter og tidl. tørlastbefragter for bl.a. DS NORDEN og J. Lauritzen, Steffen Johnstad-Møller.

BlueKey revolutionerer med sin innovative tilgang udviklingen af en ellers forholdsvis konservative branche med mange manuelle processer. Dette urealiserede potentiale for digitalisering og automatisering har andre investorer end Thomas Visti også fået øjnene op for. En anden prominent investor i BlueKey er den tidligere chef for tørlast hos det norske rederi Thorvald Klaveness, Jan Klingsholm, der også tiltræder som bestyrelsesformand for BlueKey. Herudover investerer Peter Istrup, som er uddannet advokat og forsker i blockchain samt et par andre stærke shippingprofiler også i BlueKey.

Kapitalindsprøjtningen skal bruges til at ansætte flere medarbejdere og ekspandere organisationen globalt for at kunne understøtte organisk vækst i bl.a. Asien.

”Lokalkendskab og stærke relationer i industrien gør det nødvendigt at være nærværende der, hvor kunderne er,” konkluderer medstifter og CEO Henrik Drud.

BlueKey startede i Odense og har siden da haft vokseværk. I marts rykkede medarbejderne til VISTI UNLIMITED, et kontorfællesskab og scaleup-miljø stiftet af Thomas Visti.

Virksomheden BlueKey, stiftet i 2020, beskæftiger i dag 10 medarbejdere.

Kontakt BlueKeys PR-konsulent Malene Grouleff, +45 28915809, malene@grouleff.it

Billeder

Download
BlueKeys gamechanger-løsning møder derfor stor interesse fra rederier i tørlastindustrien. Nu også fra prominente investorer som Thomas Visti, der her ses sammen med BlueKeys stiftere, CCO Steffen Johnstad-Møller og CEO Henrik Drud.
Download

Information om BlueKey ApS

BlueKey ApS
Helgavej 26
5230 Odense M

+45 50 10 19 95http://www.bluekey.ai

BlueKey uses A.I. to deliver, structure and automate the world's shipping data, reliably and easily.