Dansk Retursystem skifter til biogas fra E.ON og OK

Dansk Retursystem har sendt deres første biogaslastbil ud i Københavns gader. Den skal være med til at mindske klima- og miljøbelastning i hovedstaden.

Det har en positiv effekt på bymiljø og klima, når virksomheden Dansk Retursystem afprøver en mere klimavenlig transportform til at hente tomme flasker og dåser i hovedstadens butikker, caféer og kontorer. Fremfor at køre med diesel i tanken, kører Dansk Retursystems nye lastbil nemlig med det mere miljøvenlige biobrændstof - biogas.

En af de mange miljøgevinster ved biogas er, at forbrændingen ikke bidrager til CO2-udslippet. Men forudsætningen for at udbrede brug af biogas er, at der findes et net af gastankstationer. Sammen med OK har E.ON Danmark netop udskiftet naturgas med ren certificeret biogas i deres fælles gastankstationer i København.

"Vi hilser Dansk Retursystem velkommen på vores gastankstationer og håber, at flere vil følge trop, så vi sammen kan skabe en mere klimavenlig transportsektor," siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark.

Med den nye biogaslastbil, håber Dansk Retursystem på at indsamle viden og erfaring med grøn transport og på længere sigt gøre deres flåde af lastbiler langt mere grønne og miljøvenlige.

"Vores kerneopgave med at samle danskernes tomme flasker og dåser i et lukket kredsløb og smelte dem om til nye flasker og dåser er i sig selv godt for miljøet og jordens ressourcer. Det giver rigtig god mening, at vi nu tager det første skridt til også at gøre vores transport mere klimavenlig og CO2-neutral," siger Lars Krejberg Petersen, adm. direktør i Dansk Retursystem.

I Københavns Kommune er man også begejstret for det nye initiativ fra Dansk Retursystem. Med Hovedstadens mål om at blive CO2-neutral i 2025, har Københavns Kommune allerede ambitiøse mål for deres egne køretøjer, og allerede til maj vil 82 pct. af kommunens skraldebiler køre på biogas.

"Vi har brug for alle bidrag, når vi for alvor skal skabe en ren by. Det er meget positivt, at en stor privat virksomhed som Dansk Retursystem, der hver dag kører mange kilometer i København, nu vælger at gå den vej. Vi håber, at det kan inspirere andre private virksomheder, så vi får endnu flere biogasdrevne biler," siger Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

For yderligere kommentarer:

Adm. direktør Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen, 40 62 27 77

Pressechef Teknik- og Miljøforvaltning Københavns Kommune, Morten Rixen, 51 68 06 19

Kommunikationschef E.ON, Susanne Tolstup, 30 38 61 12

FAKTA:

• Biogas fremstilles ved afgasning af husdyrgødning og andre restprodukter, som forrådnes i store iltfrie tanke.
  • Biogassen tilsluttes derefter det danske gasnet. Her indgår biogas på samme måde som naturgas.
  • For at sikre, at gassen på tankstationen også er biogas, bliver den certificeret. Dette sker via de såkaldte Renewable Energy Certificates. På den måde garanteres det, at hver gang der tankes gas på tankstationen, så leverer biogasanlægget en tilsvarende mængde biogas til gasnettet.
  • Efter afgasningen køres den tiloversblevne biomasse ud på landbrugsjorderne som gødning. Efter afgasning er gyllen et langt bedre gødningsprodukt, og afgrøderne optager en større del af næringsstofferne. Biogasproduktion bidrager således også til beskyttelsen af drikkevand og et renere vandmiljø.

Miljø, energi; Transport Biogas; Gas til transport; E.ON Danmark; Tore Harritshøj; Dansk Retursystem <original_url>http://www.mynewsdesk.com/dk/e-on-danmark-a-s/news/dansk-retursystem-skifter-til-biogas-fra-e-on-og-ok-156442

Et af Europas største privatejede energiselskab

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 43.000 medarbejdere og 32 millioner kunder. Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne elektrisk transport med strøm fra egen havvindmøllepark, Rødsand II, til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fire biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON sælger og rådgiver om el, gas, varme og energieffektivisering og ejer og drifter cirka 30 lokale kraftvarmeværker og fire fjernvarmeværker.

E.ON tilbyder grøn og gratis opladning til elbiler på Folkemødet13.6.2017 08:00nyhed

Det skal være nemmere at være elbilist og tage del i den grønne omstilling. E.ON har de seneste par år tilbudt alle elbilister at oplade gratis under Folkemødet, og i år er ingen undtagelse. Tager man elbilen til Folkemødet, kan man derfor se frem til at oplade sin elbil gratis i Allinge fra torsdag til søndag. E.ON opstiller fem ladestandere med to udtag på Circle K-tankstationen, hvilket betyder, at op til ti elbiler har mulighed for at oplade på samme tid. ”Vi har selv deltaget på Folkemødet de sidste tre år, og hvert år ser vi flere og flere elbiler i Allinge. Dette er en positiv udvikling, som vi støtter 100 procent op omkring. Vi arbejder for at gøre det nemmere at være elbilist i Danmark og derfor er det også helt naturligt for os at opsætte nem og gratis opladning til de mange elbilister, der besøger Folkemødet,” siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON og understreger, at al strøm i E.ONs ladenetværk er certificeret vindenergi. Derfor bidrager man både til den grønne omstil