Dansk Retursystem A/S som case for innovative studerende

Studerende fra hele verden skal i de kommende dage give deres bud på, hvordan det danske pant- og retursystem kan udvikle sig i fremtiden. Dansk Retursystem A/S er udvalgt som case-virksomhed, når Roskilde Universitet for første gang slår dørene op for en tværfaglig og international Roskilde University Case Competition. Det bedste bud på fremtidige udviklingsmuligheder for pant- og retursystemet kåres fredag eftermiddag.

I de kommende 48 timer skal de studerende kortlægge, hvordan det danske pant- og retursystem kan møde fremtidens forbrugertrends og i endnu højere grad blive i stand til at involvere forbrugerne i den fælles opgave, det er at sikre en høj kvalitet i genanvendelsen.

Lanceringen af den første Case Competition i Roskilde Universitets historie blev skudt i gang med et besøg på Dansk Retursystems fabrik i Hedehusene, hvor de studerende dels fik opgaven præsenteret, dels fik en grundig introduktion til det danske pant- og retursystem.

”Vi er meget glade for at deltage som hovedcase i denne første udgave af Roskilde University Case Competition. For os er det vigtigt at få inspiration og blive set på med nye og andre øjne og dermed se vores verden i et nyt perspektiv. Vi håber naturligvis også, at vi kan give de studerende noget af vores viden og erfaring videre og bruge det som et udgangspunkt for deres forslag til hvordan vi kan udvikle os.”, siger Inge Fisker, der er underdirektør i Dansk Retursystem A/S.

Studerende fra hele verden
Der er i alt 30 deltagende studerende i årets Case Competition. De studerende har søgt om deltagelse og er blevet udvalgt på baggrund af faglige kompetencer og spredning, således at der både er tale om en tværfaglig og tværkulturel sammensætning af de forskellige grupper. De studerende kommer fra 16 forskellige universiteter samt 8 danske. Ud over Danmark er der repræsentanter fra blandt andet Polen, Indien, Tyskland, Spanien, Frankrig og Kenya.

”Vi glæder os til at nyde godt af de studerendes engagement og energi og håber naturligvis at få forslag, som vi kan bygge videre på. For os er det vigtigt hele tiden at følge med tiden og tendenserne i markedet og se de nye muligheder, så vi kan sikre, at også de fremtidige generationer ser pant- og retursystemet som en nem og effektiv vej at sikre en høj genanvendelse af naturens ressourcer", siger Inge Fisker.

Paneldebat for alle
Torsdag kl. 16.30 inviterer Roskilde Universitet torsdag aften til paneldebat, hvor ledende personer fra Danske Bank, Lederne, Microsoft, RUC og naturligvis Dansk Retursystem A/S vil diskutere udsigterne for et mere bæredygtigt Danmark. Ordstyrer er journalist Anja Bo, kendt fra Deadline på Danmarks Radio. Hun er også uddannet fra Roskilde Universitet.

Paneldebatten der foregår på engelsk, finder sted i bygning 41.1 på Roskilde Universitet, Universitetsvej 1, Roskilde.

Alle er velkomne, og der vil være mulighed for pressen at lave interviews med både debattørerne, de studerende og publikum.

Fredag går det løs med fremlæggelser. Efter 48 timers hårdt arbejde for de studerende, skal de fremlægge deres arbejde for et dommerpanel, indtil den endelige vindergruppe kan kåres omkring klokken 16.00.

Alle dagene igennem vil der være mulighed for interviews med de studerende og med underdirektør Inge Fisker. Vi kan også være behjælpelige med fotos.

Kommunikationskonsulent Charlotte Damsbo
Telefon 43 32 32 32 mobil 51 63 04 61

Dansk Retursystem A/S er en privatejet, non-profit virksomhed, der har eneretten til at drive det danske pant- og retursystem. Vi er sat i verden for at indsamle tomme engangsflasker og dåser og sørge for at emballagerne bliver sendt videre til genanvendelse, så de brugte emballager kan blive smeltet om og fx blive til nye emballager. Det sker i tæt samarbejde med producenter, importører og mellemhandlere af pantbelagte drikkevarer, butikker, kontorer, restauranter, foreninger med mere, som sælger eller overdrager pantbelagte drikkevarer til forbrugeren. Og selvfølgelig borgerne, som afleverer de tomme dåser og flasker igen.