Schmidt Nordic

Dansk retail-agentur sikrer succes for Europas største køkkenkæde i Norge

Del

Med hjælp fra retail-agenturet Schmidt Nordic brager den franske design og interiørproducent Schmidt Groupe fortsat frem i Norge. Europas største køkkenkædes skandinaviske butikker er koncernens bedste målt per kvadratmeter.

Det danske retail-agentur Schmidt Nordic siden opstarten i 2015 fået den franske design, køkken, bad- og interiørproducent Schmidt Groupe etableret på det norske marked. Foto: PR.
Det danske retail-agentur Schmidt Nordic siden opstarten i 2015 fået den franske design, køkken, bad- og interiørproducent Schmidt Groupe etableret på det norske marked. Foto: PR.

Når en sydeuropæisk designvirksomhed forsøger at slå igennem i Skandinavien, er det ikke kun den mere flamboyante og farverige stil, som skal udvikles og tilpasses det nordiske designudtryk. Også den fundamentalt anderledes måde at drive retail på skal oversættes til det nye marked. Og der er bestemt ingen garanti for, at det lykkes for en udenlandsk kæde at slå igennem i Norden, hvilket flere eksempler i detailhandlen vidner om.

Ikke desto mindre har det danske retail-agentur Schmidt Nordic siden opstarten i 2015 fået den franske design, køkken, bad- og interiørproducent Schmidt Groupe etableret på det norske marked med indekstal over gennemsnittet og kædens tiende og ellevte butiksåbning i 2021.

Lokalkendskab skaber succes

Franske Schmidt Groupe har produktion i Frankrig og Tyskland og er Europas største retailer i branchen med 800-butikker, som på trods af den verdensomspændende pandemi og nedlukning af produktionen har fortsat sin fremgang på verdensplan. Succesen har særligt vist sig i Norden, hvor kædens tre butikker i Danmark, en i butik i Island og ti norske butikker, præsterede en årsomsætning i 2020, der var dobbelt så stor per kvadratmeter i forhold til andre Schmidt-lande.

En succes, der kan tilskrives de nordiske franchisetagere og det danske retail-agentur Schmidt Nordic, som har udviklet og vedligeholder Schmidt Groupes butikskoncept for alle eksisterende og kommende Schmidt-butikker i Skandinavien. Det Koldingbaserede agentur forbereder således finansieringen, opstarten og uddannelsen af ansatte forud for åbningen af en ny butik, bistår med driften samt løbende tilpasser og opdaterer sortimentet, præsentationen af varerne og marketingaktiviteterne målrettet de nordiske forbrugere.

– Det er helt afgørende for Schmidt Groupe, at der er en kontinuerlig udvikling på deres eksterne markeder med nye og lønsomme butikker. At overføre et helt butikskoncept og tilpasse det til det Skandinaviske marked har ikke været en nem opgave, og det har krævet al vores markedsviden og lokalkendskab til køkken- og designbranchen at skræddersy et succesfuldt nordisk koncept og få det til at vokse, siger Jacob Skjødt, der er direktør i Schmidt Nordic.

Nemt at finde nye franchisetagere

De norske Schmidt-butikker har siden åbningen af den første butik i 2015 præsteret et omsætningsindeks på 184 og ligger allerede stabilt på indeks 160 i årets første kvartal i 2021 i en like-for-like sammenligning med 2020 omsætningen. Til sammen havde Schmidt Groupes butikker en retail-omsætning på cirka 13 milliarder kroner i Europa i 2020.

– De gode resultater giver en stor tryghed i vores tilgang til konceptet og en tro på, at vi nok skal nå vores første delmål på 15 norske butikker senest i 2023, sigerJacob Skjødt.

Jacob Skjødt fortæller endvidere, at hvor de tidligere først ledte efter den rette franchisetager, når de indledende forberedelser var gennemført, er situationen nu omvendt, og op til de seneste to butiksåbninger i Norge har interesserede franchisetagere selv henvendt sig. Ifølge Jacob Skjødt skyldes det, at de norske forretningsdrivende har fået øjnene op for de fordele, der er i den franchisepakke, som Schmidt Nordic har udviklet og implementeret.

– Den helt store styrke for de nye franchisetagere er, at alt er skræddersyet ned til mindste detalje af os forud for butiksåbningen. Dertil overvejer vi kun at åbne nye butikker, hvis vi vurderer, at vi har fundet den rette lokation med den rette butiksmanager, og at alle beregninger på budgetter på drift og omsætning peger mod en lønsom forretning for både den nye butiksindehaver og for Schmidt Groupe, siger Jacob Skjødt.

Seneste tiltag for Schmidt Nordic er åbningen af den tiende og ellevte butik i henholdsvis Ski og Molde i maj og september samt butik nummer 12 i Hamar 1. februar 2022. Derefter følger yderligere to planlagte nyåbninger i Norge i løbet af 2022.

Nøgleord

Kontakter

Jacob Skjødt
Direktør, Schmidt Nordic
(+45) 28 87 50 85
jacob@schmidt-nordic.com

Billeder

Det danske retail-agentur Schmidt Nordic siden opstarten i 2015 fået den franske design, køkken, bad- og interiørproducent Schmidt Groupe etableret på det norske marked. Foto: PR.
Det danske retail-agentur Schmidt Nordic siden opstarten i 2015 fået den franske design, køkken, bad- og interiørproducent Schmidt Groupe etableret på det norske marked. Foto: PR.
Download
Fransk interiør og design har succes i Norge takket være danske Schmidt Nordic. Foto: PR.
Fransk interiør og design har succes i Norge takket være danske Schmidt Nordic. Foto: PR.
Download

Information om Schmidt Nordic

Schmidt Nordic
Slotsgade 22, 1. th.
6000 Kolding

41 31 11 01https://schmidtkarriere.dk/

Schmidt Nordic er et danskejet retail-agentur, som faciliterer opsætning, drift og vedligehold af butikskoncepter for internationale virksomheder. www.schmidtkarriere.dk

 

Schmidt Groupe er Europas største retailer indenfor køkken, bad og interiør. www.schmidt-koekken.dk

Følg pressemeddelelser fra Schmidt Nordic

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.