Edition-S

Dansk premiere på Simon Steen-Andersen: Walk the Walk

"En lydteaterforestilling, en filmoptagelse uden kameraer, en danseforestilling uden dans, en spadseretur i en drøm og en lecture om den franske videnskabsmand og opfinder Étienne-Jules Marey (1830-1904), pionér inden for bevægelsesstudier, kinematografi, kardiologi og aerodynamik…" Sådan beskriver den danske komponist Simon Steen-Andersen værket Walk the Walk, som opføres for første gang i Danmark med forestillinger på Takkelloftet i Operaen i København den 17. og 18. juni.
Foto: Gianmarco Bresadola

Værket er skabt til den schweiziske slagtøjskvartet Ensemble This | Ensemble That, og er inspireret af de tidligste eksperimenter og studier af bevægelse. Simon Steen-Andersen dekonstruerer fænomenet gang og transformerer det til teatralsk og musikalsk materiale i en virtuos leg med kausalitet og scenemekanik.

Ifølge Simon Steen-Andersen opstod idéen til Walk the Walk i rask trav på et løbebånd. ”Når jeg så på sin sidemand forestillede jeg mig, at jeg befandt mig i den klassiske film-situation, hvor kameraet følger en gående person fra siden i samme tempo,” forklarer komponisten, og derudaf voksede idéen om en scenisk oversættelse af alt det, der egentlig kun lader sig gøre på film: Kameraføring, klipning, loops, perspektivskift, lydeffekter, voice-dubbing, og så videre … alt sammen med udgangspunkt i det helt hverdagslige og uspektakulære fænomen, at gå.

Simon Steen-Andersen er en pionér i den generation af komponister, der siden årtusindskiftet har lukket omverdenen ind i musikken. Hans værker lever i et felt hvor orkestermusik, videokunst, koreografi, performance, musikteater og installation blandes med blandt andet sampling, spilæstetik og populærkulturelle referencer på overraskende og tankevækkende måder. I Simon Steen-Andersens værker opstår en markant udvidelse af musikken, hvor intet materiale hverken er for fint eller for enkelt til at blive taget under kærlig behandling, skilt ad og samlet på ny.

Simon Steen-Andersen har for længst sikret sig et stort internationalt publikum og har slået døren ind til koncertsale og operahuse verden over. Sidst han var aktuel i Danmark var med den danske førsteopførelse af mastodontværket TRIO, som DR Symfoniorkestret, DR Big Band og DR Koncertkoret opførte i februar 2022. Koncerten blev af flere medier udråbt som intet mindre end en ”musikhistorisk begivenhed”.

Om Walk the Walk
Walk the Walk opføres af Ensemble This I Ensemble That på Takkelloftet i Operaen under festivalen KLANG – Copenhagen Avantgarde Music Festival. Værket kan opleves fredag den 17. juni kl. 20 og lørdag den 18. juni kl. 17. Find information og billetter her >>

Udvikling og komposition er bestilt og produceret i et samarbejde mellem Staatsoper Unter den Linden, Musica Strasbourg, Gare du Nord Basel og KLANG - Copenhagen Avantgarde Music Festival. Projektet er bl.a. støttet af A.P. Møller Fonden, Louis-Hansen Fonden, SNYK, Statens Kunstfond og Sonning-Fonden.

Om komponisten
Simon Steen-Andersen (f. 1976) er født i Aarhus og bor i dag i Berlin. Han har modtaget en lang række priser og legater, heriblandt SWR Orchestra Prize i både 2019 og 2014, Carl Prisen også i både 2020 og 2015, Mauricio Kagel Music Prize 2017 og Siemens Composers’ Prize 2017, Nordisk Råds Musikpris 2014, Carl Nielsen and Anne Marie Carl Nielsens hæderslegat, 2013. I 2016 blev han medlem af det tyske Akademie der Künste, og i 2018 blev han udpeget som medlem af det svenske Kungliga Musikalska Akademien.

Mere Simon Steen-Andersen på KLANG Festival
Søndag den 12. juni kl. 13 opfører ensemble ReConvert en række af Simon Steen-Andersens værker til en koncert, der henvender sig til børn.
Det foregår i KU.BE på Frederiksberg.
Find mere information om koncerten her >>

Foto: Lars Svankjær

Information om Edition-S

Edition-S
Worsaaesvej 19, 5
1972 Frederiksberg C

33 13 54 45https://edition-s.dk

Edition·S udgiver musik til den klassiske og eksperimenterende musikscene. Vi repræsenterer vores komponister gennem udgivelsen af partiturer og stemmer, elektroniske medier og grafiske formater samt håndtering af rettigheder og promotion. Musikken som udgives af Edition·S bliver opført over hele verden.

Følg pressemeddelelser fra Edition-S

Flere pressemeddelelser fra Edition-S

Musikhistoriske skatte udgives med 100 års forsinkelse: Tekla Griebel Wandalls samlede sange8.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Tekla Griebel var en af de mest talentfulde komponister i Danmark omkring år 1900. Som 29-årig fik hun sin første opera uropført på Breslau Stadttheater, og fire år senere fik hun den – som den første kvinde – opført på Det Kgl. Teater i København. Alligevel gled hun ud af det offentlige danske musikliv og helt ud af musikhistorien. Det bliver der nu lavet om på.