Dansk palletering är favorit hos svensk gelatintillverkare

GELITA i Sverige är nöjda med att ha valt dansk automation från DAN Palletiser för att säkerställa effektiv och precis palletering av flera tusen ton gelatin årligen, fördelat på små och stora säckar. Implementeringen avklarades på 3–4 månader och pallastarlösningen har sedan dess fungerat smidigt. Investeringen har ökat GELITAs produktionskapacitet och optimerat leveranstiden eftersom maskinen kan lasta fler pallar på kortare tid.

Idéen till en ny pallastare kom i februari 2020, alltså precis innan coronapandemins utbrott i Skandinavien. Trots världsläget lyckades DAN Palletiser och GELITA övervinna hinder och undvika förseningar i projektet. Nu lastar den danskutvecklade pallastaren i snitt 35 ton säckar med gelatin på pallar varje dag.

Den 30 år gamla pallastaren från en lokal leverantör hos tillverkningsföretaget GELITA i den skånska byn Klippan har pensionerat sig. Det gick inte längre att få tag på reservdelar till lastaren och säkerhetsmässigt fanns det utrymme för förbättring.

Därför letade företaget efter en ny och modern palleteringslösning: Kraven var många: Den skulle vara kompakt, lätt, flexibel och effektiv för palletering av säckar i olika storlekar. Och då ska det också vara möjligt att säkerställa en god arbetsmiljö och uppfylla alla säkerhetsstandarder.

Medan GELITA sållade på marknaden och var i kontakt med både Imeco och en spansk leverantör, utan att hitta vad de sökte, fick GELITAs avdelningschefen Lars Jonsson ett samtal. Det var Simon Rune Sørensen, COO på DAN Palletiser som ringde från Vemmelev på Själland i Danmark. Nu skulle det visa sig att GELITA hade hittat precis det de sökte. Peter Stjerna, Projektledare, berättar:

Simon Rune Sørensen satte oss i kontakt med en referensanläggning så att vi kunde se andra installationer i Sverige. Där fick DAN Palletiser riktigt goda rekommendationer. Det var viktigt att det var andra svenskar som hade goda erfarenheter av leverantören, eftersom man arbetar olika och har olika kulturer och kvalitetsstandarder i olika länder. DAN Palletiser stod ut: De kom med en helt färdig lösning och priset låg på samma nivå som de andra. De kunde säkerställa snabb support både på plats och online. Vi var nervösa över att välja en lösning där teknisk support skulle behöva flygas in från till exempel Italien eller något annat europeiskt land. Det kunde ha varit särskilt besvärligt under coronapandemin.

En mer strömlinjeformad produktionslayout

Därefter började DAN Palletiser designa och bygga Gelitas lösning i Vemmelev. Lösningen utformades på ett sätt som optimerade platsutnyttjandet och gav GELITA en bättre och mer strömlinjeformad layout och bättre flöde i produktionslokalen. Den färdiga lösningen FAT-testades och demonstrerades för GELITA live på Teams och i en video som DAN Palletiser skickade. Finjustering, support och extra programmering efter installationen hos GELITA gjordes flexibelt online och via telefon.

FAT-testet var avgörande för oss. Vi har kunder som har väldigt höga krav på pallarnas utseende, säckarna får absolut inte gå sönder under transport. Testet visade att vi kunde leverera det vi önskade, även andra säckmönster, om vi får nya kunder som önskar ett annat mönster, berättar Lars Jonsson, avdelningschef hos GELITA. Han framhäver också att GELITA har förbättrat arbetsmiljön med den moderna pallastaren eftersom den är säkrare, mer användarvänlig och har en lägre bullernivå.

Närvarande leverantör

DAN Palletisers personal är väldigt lösningsorienterade. Vi är mycket nöjda med samarbetet och de problem vi har haft under vägen har löst sig och kontinuiteten i projektet har varit intakt trots ändringar i projektledningen hos DAN Palletiser under tiden. Vi hoppas därför att vi kan fortsätta vårt samarbete.

GELITA grundades 1896 och har nu 155 medarbetare som producerar gelatin från grisar. Det används som ingrediens i godisproduktion och inom läkemedelsindustrin och GELITA levererar till kunder i Europa, Asien samt Nord- och Centralamerika. Fabriken i Sverige är en del av en global koncern med avdelningar på över 20 platser i världen och huvudkontor i Tyskland.

DAN Palletiser är en del av Danmarks största automationshus BILA A/S som grundades 1988 och som hjälper den internationella industrin med produktionsoptimering genom automatiseringslösningar. Lösningarna omfattar allt från enkel automatisering till optimering av hela produktionsanläggningar. Alla kompetenser finns samlade hos BILA A/S och omfattar rådgivning, konstruktion, utveckling, implementering och efterföljande service av robot- och palleteringssystem. Verksamheten har ett eget innovationscenter där de utvecklar, konstruerar och validerar specialverktyg till robotsystemen. BILA är en högteknologisk verksamhet som har över 400 engagerade medarbetare fördelade på flera platser i Danmark samt lokala kontor i Sverige, Norge, Tyskland, England och USA.

DAN Palletiser och GELATI
Fler videor

For uddybende interviews med nøglepersoner hos DAN Palletiser og GELITA, kontakt Malene Grouleff, presserådgiver for BILA A/S, +45 28915809, malene@grouleff.it

Bilder

Kontaktperson:

Jane Andersen
Sales Coordinator
jaan@dan-palletiser.dk

Industrivej 12 | 4241 Vemmelev | +45 5838 2193 | sales@dan-palletiser.com |  www.dan-palletiser.com

Följ BILA A/S

Senaste pressmeddelandena från BILA A/S

Europapremiere: Danfoss har automatiseret montage med 3 toarmede cobots9.3.2021 08:24:52 CET | Pressemeddelelse

Arbejdsmiljøet har fået et markant løft, samtidig med at de ansatte kan arbejde endnu mere effektivt. Det er gevinsterne i en ny robotcelle, som Danfoss på rekordtid har designet og installeret sammen med automationshuset BILA. Operatørerne samarbejder med tre såkaldte duAro-robotter fra Kawasaki. Danfoss Climate Solutions er først i Europa til at optimere montageopgaver med den nye fleksible robotteknologi.

Danish robot palletising solution is top choice with Swedish gelatine manufacturer2.3.2021 06:03:00 CET | Press release

GELITA in Sweden is pleased to have chosen Danish automation from DAN Palletiser to ensure efficient and accurate palletising thousand tonnes of gelatine annually in small and large bags. The implementation was completed in 3-4 months and the pallet loading solution has since run impeccably. The investment has increased GELITA’s production capacity and optimised delivery time as the machine can load multiple pallets in less time.

Dansk pallelaster er favorit hos svensk gelatine-producent2.3.2021 06:03:00 CET | Nyhed

GELITA i Sverige er tilfreds med at have valgt dansk automation fra DAN Palletiser til at sikre effektiv og præcis palletering af flere tusinde ton gelatine årligt fordelt på små og store sække. Implementeringen var overstået på 3-4 måneder og pallelasterløsningen har siden kørt upåklageligt. Investeringen har øget GELITAS produktionskapacitet og optimeret leveringstiden, fordi maskinen kan laste flere paller på kortere tid.

Den danske industri optimerer især på disse 5 måder med cobots15.1.2021 05:30:00 CET | Aktuelt

Automationshuset BILA oplever under coronakrisen et ekstra boost i interessen for cobots. De fleksible robotter til få penge har for alvor vist deres berettigelse i fremstillingsindustrien, fordi de adresserer mange af industriens store udfordringer. De imødegår arbejdsulykker og nedslidning. De skaber en mere ensartet produktkvalitet. De løser mangel på arbejdskraft ved spidsbelastninger. De fjerner kedelig ventetid i produktionen. Og de øger fleksibiliteten, så producenter kan gribe ordrerne, når de er der, og være sikre på at kunne levere til tiden.

Hver anden ordre kommer fra helt nye kunder: Automationshuset BILA udvider markedet under corona16.11.2020 11:33:16 CET | Nyhed

Pandemien og dens uforudsigelighed skaber mange steder en træghed og langsommelighed i beslutningsprocesserne. Alligevel lykkes det salgsafdelingerne i BILA-koncernen at sælge robotter og automation til mange virksomheder, der slet ikke før har handlet med Danmarks største automationshus. BILAs sælgerne lander ordrer til fremstillingsindustrien i hele Europa, og 50 procent af leverancerne går nu til nye kunder.