Dansk organisation rydder miner op efter borgerkrigen i Syrien og Irak

I en årrække har store dele af Syrien og Irak været hærget af væbnede kampe mellem mange og skiftende fraktioner. Men selvom en af de væsentlige parter – Islamisk stat – nu har mistet deres sidste territorium, er oprydningen efter den mangeårige konflikt først lige gået i gang. En dansk organisation er med forrest i det sprængfarlige felt.

Den 4. april er det international Mine Awareness Day – og trods Danmarks beskedne størrelse nyder vi stor international anerkendelse, når det gælder den krævende opgave med at rykke ud til verdens brændpunkter og fjerne miner og ueksploderet ammunition. Folkekirkens Nødhjælp er blandt verdens førende inden for humanitær minerydning, og nu står organisationen over for en særlig opgave – oprydningen efter borgerkrigen i Syrien og Irak.

Selvom de væbnede kampe ser ud til at være afsluttet, har konflikten efterladt sig et dødbringende spor af miner, skjulte improviserede bomber og lagre af ammunition.

”Arbejdet med at rydde op efter borgerkrigen er én af de største udfordringer vi som organisation har stået over for. Vi rydder jo miner mange steder i verden, men lige her ligger eksplosiver på steder, hvor det kan være svært af forudsige, og i udformninger, som man ikke har fantasi til at forestille sig. Derudover er konflikten jo først lige slut for nylig - nogle vil måske sige, at den endnu ikke er helt afsluttet. Alle de her faktorer gør arbejdet enormt kompliceret og risikabelt, ” siger Jonas Vejsager Nøddekær, International Direktør i Folkekirkens Nødhjælp.

Tusinder af syrere er drevet på flugt fra centrale byer, og flere millioner flygtninge og internt fordrevne venter på at kunne vende hjem. Ifølge FN lever 8,2 millioner nu i områder, der jævnligt rammes af ulykker forårsaget af sprængstoffer. Og det har lange udsigter, før området igen er sikkert. Det vurderes, at rydningsarbejdet først vil være afsluttet om mindst ti år. Mange steder er svære at få adgang til på grund af tonsvis af murbrokker, der skal fjernes med forsigtighed, fordi de kan skjule eksplosiver.

Selv når konflikten kan betragtes som afsluttet, vil krigen formentlig koste liv mange år endnu. Efterladenskaber fra krig dræber nemlig længe efter, at parterne er holdt op med at slås. For tredje år i træk er antallet af ofre for ueksploderet ammunition i Syrien steget. Tusinder er dræbt eller lemlæstet – næsten halvdelen børn. Netop derfor er Folkekirkens Nødhjælps arbejde ikke kun at fjerne eksplosiver. Organisationen informerer også om faren ved dem, og hvad man skal gøre, hvis man opdager sprængfarligt materiale.

”Det er altafgørende for, at et område igen kan komme på fode, at dets indbyggere føler, at det er sikkert at vende hjem, sende deres børn i skole og færdes frit på gader og stræder. Mange tror, at en krig er slut, når det sidste skud er affyret – det er langt fra tilfældet,” siger Jonas Vejsager Nøddekær.

FAKTA

• 4. april er FN’s internationale dag for minerydning. 60 lande i verden har større eller mindre områder, der er forurenet med miner og ueksploderede efterladenskaber fra krig.
  • Folkekirkens Nødhjælp begyndte at rydde miner i 1999
  • Danmark er ikke bare førende i minerydning, når det gælder udførsel, men også blandt de største donorer i verden, når det gælder støtte til rydning af krigens efterladenskaber og oplysningsarbejde i både Syrien og Irak.

Jonas NøddekærInternational direktør - Udvikling af programmer og projekter, internationalt

29 69 91 21jno@dca.dk

Folkekirkens Nødhjælp: Kvart mio. kr. fra Augustinus Fonden til corona-sikring af genbrugsbutikker23.4.2020 14:35:16 CESTPressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp går i gang med at corona-sikre organisationens genbrugsbutikker, så en gradvis åbning kan finde sted over de næste måneder. Organisationen har modtaget 265.608 kroner til diverse værnemidler af Augustinus Fonden. Dermed kan frivillige og kunder føle sig trygge i genbrugsbutikkerne. Pengene kommer til at gå til sikkerhedsforanstaltninger, som mange danskere allerede kender fra den nye virkelighed i supermarkederne. Fremover vil der med andre ord være håndsprit, engangshandsker, plexiglas foran kassen og ’hold afstand’-linjer, når der handles brugt tøj, møbler, bøger etc. Vigtig donation, der gør genåbning mulig ”Vi er utroligt glade for den flotte donation fra Augustinus Fonden. For Folkekirkens Nødhjælp er det helt afgørende, at en gradvis åbning af vores genbrugsbutikker sker forsvarligt og efter myndighedernes anvisninger. Men der kommer til at gå et stykke tid, før vores 3600 frivillige har alle butikkerne oppe at køre og med normale åbningstider,” siger Birgit