Dansk økonomi skal finde en historisk svær balance

Med den højeste inflation i over 40 år er det altafgørende, at finansloven for 2023 ikke puster yderligere til dansk økonomi. Samtidig viser regeringens Økonomiske Redegørelse og 2030-forløb, at udfordringerne på velfærdsområdet, grøn omstilling og forsvaret lægger et massivt pres på det økonomiske råderum, som vil kræve nytænkning og samarbejde på tværs, mener F&P.

- Det er en historisk svær balancekunst for dansk økonomi, hvor det er helt afgørende, at de offentlige finanser ikke puster yderligere til inflationen. Det er den helt centrale opgave for næste års finanslov, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

F&P ser positivt på, at regeringen lægger op til en flerårig aftale for skattevæsnet.

- Det er så grundlæggende for det danske samfund, at vi har et stærkt og velfungerende skattevæsen, så det er en vigtig prioritet. Her bør man også tænke indfasningen af digitale kasseapparater ind, fordi de er et vigtig våben i kampen mod svindel og skattesnyd, siger Kent Damsgaard.

Han hæfter sig ved, at den Økonomiske Redegørelse og regeringens 2030-forløb samtidig tegner nogle tydelige udfordringer med en aldrende og mere plejekrævende befolkning og et fortsat massivt behov for investeringer i den grønne udfordring.

- Regeringens fremskrivninger viser, at Danmark står med nogle kæmpemæssige udfordringer de kommende år og et stærkt begrænset råderum til at løse dem – også selv om der i finansloven afsættes en reserve til vores sundhed og psykiatrien, siger Kent Damsgaard og fortsætter:

- Jeg håber virkelig, at regeringen og hele Folketinget er indstillet på at tænke i nye løsninger på tværs, for det bliver der brug for. Vi står i forsikrings- og pensionsbranchen klar til at bidrage, så vi sammen kan finde nogle af svarene, siger Kent Damsgaard.

Pressetelefonen: 41 91 91 01
Nicolai Schacke

F&P om statsministerens tale: Stærkt samarbejde om velfærden er afgørende for Danmark4.10.2022 13:27:06 CEST | Pressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen (S) taler i sin åbningstale til Folketinget om vigtigheden af stærke fællesskaber i en dybt bekymrende tid. Det vækker genklang i F&P, hvor forsikrings- og pensionsselskaberne er klar, når vi som samfund i den kommende tid sammen skal håndtere de store problemer, som Danmark og verden står over for - ikke mindst fremtidssikringen af velfærden.

F&P: Aftale om vinterhjælp gavner både elkunderne og pensionsopsparerne23.9.2022 10:06:54 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen har indgået en politisk aftale med Venstre, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Konservative, Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne om bl.a. at sænke elafgifterne og på den måde give en håndsrækning til de mange danskere, der er hårdt økonomisk ramt af inflation og stigende energipriser. F&P glæder sig over aftalen, der bl.a. er finansieret ved at hæve grænsen for, hvor meget alle danskere årligt kan indbetale til aldersopsparing – også kaldet det lave loft - allerede fra 1. januar 2023. Samtidig øges perioden med det høje loft fra fem til syv år før folkepensionsalderen, så det bedre kan betale sig at spare op til pension i de sidste år på arbejdsmarkedet. Det er en vigtig og god forbedring af mulighederne for at spare op til pension.