Dansk økonomi i studenterhumør

Det går godt i dansk økonomi. BNP-væksten for 2017 er revideret et nøk op. Ledigheden er på det laveste niveau i ni år. Og bygge- og boliginvesteringerne holder sammen med privatforbruget opsvinget på sporet. Eneste sky for solen er, at eksporten udvikler sig overraskende negativt.

- Dansk økonomi har den samme ubekymrede grundstemning, som præger de tusindvis af nyudsprungne studenter i disse dage. Og langt hen ad vejen har dansk økonomi noget at have optimismen i. Det er et bredt funderet opsving med både privatforbrug og investeringer som vækstmotorer, og med både arbejdsmarked og boligmarked i topform, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Danmarks Statistiks reviderede nationalregnskab for 1. kvartal viser en sæsonkorrigeret vækst i kvartalet på 0,4 pct. Samtidig er BNP-væksten for 2017 justeret lidt opad fra 2,2 til 2,3 procent.

Opsvinget må ikke løbe tør for arbejdskraft
- Der er dog en enkelt sky for solen. Eksporten har foreløbig bevæget sig baglæns med 0,8 procent i 1. kvartal i år. Med tanke på, hvor godt det går i verdensøkonomien, som endnu ikke er ramt af handelskrig, er det paradoksalt, at vores eksport udvikler sig så negativt. Den gode nyhed er dog, at det næppe er en blivende tendens. Dertil er Danmarks konkurrenceevne for god, siger cheføkonomen.

En noget mere blivende udfordring er, at opsvinget i løbet af et par år risikerer at løbe tør for arbejdskraft.

- Allerede nu er rekruttering af kompetente medarbejdere den største udfordring i byggeriet og i flere andre både private og offentlige brancher. Og det er en udfordring, der er kommet for at blive. Så det nuværende solskinsvejr på arbejdsmarkedet burde rettelig bruges til at trimme reformdagsordenen, blandt andet ved at give efterløn og tilbagetrækning et nyt serviceeftersyn, siger Bo Sandberg.

Vækst i boliginvesteringerne på 12,3 procent i 1. kvartal
Set med byggebriller kan man glæde sig over, at investeringerne i boliger med en årsvækst på 12,3 procent i den grad bidrager positivt til den økonomiske vækst.

- Boligbyggeriet opfylder et reelt behov i markedet. Vi mangler fx både studieboliger og små familieboliger i hovedstaden. Ja faktisk kan man sige, at risikoen for en boligboble skal bygges væk, da stigende nybyggeri skaber bedre balance mellem udbud og efterspørgsel, siger Bo Sandberg.

Cheføkonom Bo Sandberg bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.