Dansk økonomi i studenterhumør

Det går godt i dansk økonomi. BNP-væksten for 2017 er revideret et nøk op. Ledigheden er på det laveste niveau i ni år. Og bygge- og boliginvesteringerne holder sammen med privatforbruget opsvinget på sporet. Eneste sky for solen er, at eksporten udvikler sig overraskende negativt.

- Dansk økonomi har den samme ubekymrede grundstemning, som præger de tusindvis af nyudsprungne studenter i disse dage. Og langt hen ad vejen har dansk økonomi noget at have optimismen i. Det er et bredt funderet opsving med både privatforbrug og investeringer som vækstmotorer, og med både arbejdsmarked og boligmarked i topform, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Danmarks Statistiks reviderede nationalregnskab for 1. kvartal viser en sæsonkorrigeret vækst i kvartalet på 0,4 pct. Samtidig er BNP-væksten for 2017 justeret lidt opad fra 2,2 til 2,3 procent.

Opsvinget må ikke løbe tør for arbejdskraft
- Der er dog en enkelt sky for solen. Eksporten har foreløbig bevæget sig baglæns med 0,8 procent i 1. kvartal i år. Med tanke på, hvor godt det går i verdensøkonomien, som endnu ikke er ramt af handelskrig, er det paradoksalt, at vores eksport udvikler sig så negativt. Den gode nyhed er dog, at det næppe er en blivende tendens. Dertil er Danmarks konkurrenceevne for god, siger cheføkonomen.

En noget mere blivende udfordring er, at opsvinget i løbet af et par år risikerer at løbe tør for arbejdskraft.

- Allerede nu er rekruttering af kompetente medarbejdere den største udfordring i byggeriet og i flere andre både private og offentlige brancher. Og det er en udfordring, der er kommet for at blive. Så det nuværende solskinsvejr på arbejdsmarkedet burde rettelig bruges til at trimme reformdagsordenen, blandt andet ved at give efterløn og tilbagetrækning et nyt serviceeftersyn, siger Bo Sandberg.

Vækst i boliginvesteringerne på 12,3 procent i 1. kvartal
Set med byggebriller kan man glæde sig over, at investeringerne i boliger med en årsvækst på 12,3 procent i den grad bidrager positivt til den økonomiske vækst.

- Boligbyggeriet opfylder et reelt behov i markedet. Vi mangler fx både studieboliger og små familieboliger i hovedstaden. Ja faktisk kan man sige, at risikoen for en boligboble skal bygges væk, da stigende nybyggeri skaber bedre balance mellem udbud og efterspørgsel, siger Bo Sandberg.

Cheføkonom Bo Sandberg bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job