Dansk modeeksport buldrer frem
Det er en dansk modebranche i fuld fremgang, der i denne uge præsenterer de nye kollektioner på Modeugen i København. Ligesom de senere år fortsætter eksporten af dansk mode med at stige, viser Deloittes Modeanalyse 2018.
I perioden fra januar til september 2018 steg salget af modetøj, sko og smykker til udlandet med 7,1 procent, og kigger man alene på Danmarks vigtigste eksportmarked, Tyskland, har branchen oplevet en eksportstigning på 7,9 procent.
”Igen ser vi flot fremgang for Danmarks femtestørste eksporterhverv trukket frem af de store danske modehuse. Udlandet er vilde med dansk tøj, sko og smykker. Det gælder Tyskland, men også Frankrig, Belgien og Holland køber mere dansk mode,” siger Morten Gade Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Engelsk eksport stiger - men Brexit nærmer sig
Salget til Danmarks ti største eksportmarkeder er samlet vokset med 6,8 procent. Også i England, hvor eksporten af dansk modetøj er steget med cirka 9 procent. Men udviklingen er meget usikker forud for Brexit, mener Morten Gade Steinmetz:
”En stigning på omkring 9 procent er fremragende. Men det rejser samtidig usikkerhed lige nu, hvor Brexit og risikoen for en ’No Deal’ kan stikke en kæp i hjulet på fremgangen hos de engelske forbrugere.”
Detailhandlen viser tegn på nedgang
Men mens det går godt for de danske modeproducenter, ser billedet noget anderledes ud for detailhandlen. I det seneste regnskabsår er andelen af virksomheder med underskud steget fra 38 procent i 2016/2017 til 41 procent i 2017/2018. Og kigger man tilbage over en længere periode er den gennemsnitlige overskudsgrad samtidig forringet fra 2,4 procent i perioden 2014/2015 til 2,2 procent i perioden 2017/2018.
”Detailhandlen har det svært – og værre end man kan se ud af tallene i vores analyse. Endnu en gang har efteråret vist, at det er ekstremt vigtigt, at detailhandelen har styr på varelagre og likviditet. Nethandlen fortsætter med at stige, og den lange sommer har forsinket detailhandelens lukrative salg af efterårskollektionerne, som normalt er dyrere. Det har reduceret priserne, da mange i detailhandlen har holdt tidlige udsalg for ikke at brænde inde med varer,” siger Morten Gade Steinmetz.
Midtvejsanalysen af dansk mode
Deloittes Modeanalyse giver hvert år i august et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter. I forbindelse med vinterens modeuge udgiver Deloitte en midtvejsanalyse. Populationen består af 957 engrosvirksomheder og 1764 detailvirksomheder. Analysen er baseret på offentliggjorte selskabsregnskaber frem til regnskabsåret 2017/2018.
NB: Halvår-modeanalysen 2019 er vedhæftet
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum