Dansk mode buldrer fortsat frem i udlandet
København, 2. august 2017
Mens dansk mode i disse dage gør klar til Modeugen i København står det klart, den positive udvikling for eksporten er fortsat i 2016. Det viser Deloittes Modeanalyse 2017.
Salget af modetøj, sko og smykker til udlandet er i 2016 vokset til 27,4 milliarder kroner, hvilket er en vækst på 2,9 pct. eller knap en milliard kroner. På fire år er eksporten dermed vokset 17,6 pct. svarende til 4,7 milliarder kroner.
”Historien om dansk mode er, at udlandet er vilde med vores tøj, sko og smykker og køber stadig mere. Der er masser af optimisme og fremgang i Danmarks femtestørste eksporterhverv,” siger Morten Gade Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Fremgangen er imidlertid udelukkende drevet af de europæiske markeder, hvor det traditionelt er Tyskland, Sverige, Norge, Holland og England, der er de største kunder. Eksport til Tyskland oplever således en vækst på otte pct. og en omsætning på over otte milliarder kroner. Men også Italien, Frankrig og Belgien viser pæn fremgang. Traditionelt gode nærmarkeder som Norge, Finland og England er imidlertid gået lidt tilbage.
”Succesen for dansk mode i udlandet betyder også, at vi nu ser, at kapitalfondene er begyndt at vågne op igen og står klar til at investere i modevirksomheder med potentiale til at bryde igennem i udlandet,” siger Morten Gade Steinmetz og giver som eksempel modevirksomheden Mos Mosh, som i foråret fik en tysk kapitalfond som majoritetsejer.
Simplicitet afgørende for succes
Én af de danske tøjproducenter med stor succes de seneste år er Rains, der henter 85 pct. af omsætningen i udlandet fra salg af regnfrakker og regntasker i 21 lande. Hos Rains er hemmeligheden bag succesen simplicitet.
”I stedet for store kollektioner, som skaber kompleksitet, har vi valgt at holde det simpelt og laver i princippet to ting: regnjakker og regntasker. Det betyder, at vi kan nøjes med få leverandører, og vi kan sælge til mange lande uden at skulle tilpasse produkterne. Det betyder, at vores forretningskoncept er simpelt og skalerbart, og derfor har vi været i stand til at vokse på mange markeder samtidig,” siger Daniel Brix Hesselager, stifter og medejer i Rains.
De små har det svært
I 2016 havde syv ud af ti producent- og engrosvirksomheder overskud. Overskudsgraden var i gennemsnit på næsten otte pct., hvilket svarer til en stigning på to procentpoint sammenlignet med 2015. I samme periode er resultatet af primær drift steget med gennemsnitligt 80.000 kr. per ansat.
Desværre er mange små modefirmaer udfordret. Virksomhederne med under 10 ansatte har det svært og oplever faldende indtjening. Derfor er andelen af virksomheder, der er i risikozonen for konkurs i 2016 steget til 22 pct. fra 20 pct. sidste år.
”De store aktører på markedet klarer sig bedst, og samlet set tjener producenter og engrosvirksomheder gode penge. Iværksætterånden er god i modebranchen, men desværre bukker mange af de mindre virksomheder under. Det skyldes ofte, at de mangler hjælp til det gode købmandsskab, hvorimod de har godt styr på deres design,” siger Morten Gade Steinmetz.
BRIK-landene og USA
Dansk mode har fortsat meget svært ved for alvor at bryde igennem udenfor Europa. Eksporten til BRIK-landene (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) faldt i 2015 med 45 pct. og er stagneret i 2016. Det store fald skyldes i høj grad nedgang i Rusland og Kina.
”Dansk design og kvalitet er populært i BRIK-landene, men det kræver en helhjertet indsats at komme ind på de markeder, få lokalkendskab og være til stede. Alene de enkelte landes handelsbarrierer og den politiske og økonomiske ustabilitet er store barrierer,” siger Morten Gade Steinmetz.
Han peger på, at også det amerikanske marked står også højt på ønskelisten i mange danske modehuse. Stigningen i eksport til USA har været positiv siden 2013 men har oplevet en mindre tilbagegang i 2016.
Modeanalysen 2017 kan downloades her: modeanalysen.deloitte.dk
Modeanalysen 2017: Deloittes Modeanalyse 2017 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Daniel Brix Hesselager, stifter og medejer i Rains, tlf.: 61 46 00 73, dbh@rains.dk
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25
Billeder
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum