Dansk mode brager frem i udlandet

Særligt tyskerne og englænderne er vilde med den skandinaviske stil

København, 9. august 2016

Mens de helt nye kollektioner vises frem under modeugen i København, kan den danske modebranche konstatere, at det går over al forventning på de store eksportmarkeder. Det viser Deloittes Modeanalyse 2016. Særligt tyskerne og briterne er vilde med danskdesignet tøj. Til gengæld skal der arbejdes hårdt på at afsætte tøjet uden for Europas grænser.

- I disse år har dansk tøjmode væsentlig større succes på eksportmarkederne end alle andre danske forbrugsvarer. Alene på det tyske marked steg eksporten af dansk mode med over 15 pct. fra 2014 til 2015, mens det britiske marked tilsvarende kunne vise vækstrater på over 25 pct., siger partner og modeekspert i Deloitte, Morten Steinmetz.

Succesen på eksportmarkederne betyder først og fremmest flere penge i kassen for de danske modevirksomheder, hvoraf 7 ud af 10 i dag har overskud.

- Modevirksomhederne har både formået at øge omsætningen pr. ansat og samtidig også sætte flere penge i banken, hvilket er rigtig glædeligt. Især har mange af de store aktører klaret sig særdeles godt de seneste år og kan i dag karakteriseres som sunde, velpolstrede virksomheder, siger Morten Steinmetz.

Den økonomiske succes kan dog langt fra tages for givet, påpeger Morten Steinmetz, for både i og uden for Europa skal der kæmpes hårdt for markedsandelene.

- Mode er selvsagt et omskifteligt fænomen, og der kommer hele tiden nye tendenser. Samtidig skaber den politiske udvikling store fluktuationer i eksporten. Senest har uroen i Ukraine og sanktionerne mod Rusland taget en stor bid af det russiske marked, ligesom Brexit forventes at få en væsentlig indflydelse på eksporten til Storbritannien. Det er absolut en bekymrende udvikling.

Derfor skal den danske modebranchen hele tiden være omstillingsparat og kigge mod nye markeder, mener Morten Steinmetz:

- Skal man sælge dansk tøj ude i verden, kræver det en helhjertet indsats fra modevirksomhederne. Ikke bare er man nødt til at øge sit kendskab til lokale markedsforhold. Man skal også forstå at udnytte nye, favorable handelsaftaler som f.eks. den, der er indgået mellem Danmark og Sydkorea. Gør man det, er potentialet enormt.

Den danske modeeksport steg med i alt 6,8 pct. fra 2014 til 2015.

Om Modeanalysen 2016:

Deloittes Modeanalyse 2016 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter.

msteinmetz@deloitte.dk

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

Morten Steinmetz er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.