Dansk Metal: Positivt at fællesskabet får del i havvinden

I fagforeningen Dansk Metal ser man positivt på den nye aftale om havvind, som blev præsenteret i går aftes. Aftalepartierne mangler dog stadig at svare på, hvem der skal bygge møllerne.

Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier er blevet enige om en udbudsramme for en stor udbygning af havvindmøller. Håbet er, at projektet skal forsyne op mod 14 millioner husstande.

I aftalen fremgår det, at den danske stat skal fastholde en ejerandel på 20 procent og dermed få del i overskuddet.

Det er godt set og en spændende tanke, mener man i Dansk Metal.

”Det er meget positivt, at danskerne på den her måde får del i fællesskabets ressourcer. Den her model sikrer, at vi alle sammen i fremtiden kan lukrere på det kæmpestore potentiale, som findes i havvind”, siger Emil Drevsfeldt Nielsen, der er erhvervspolitisk chef i Dansk Metal.

Planen er, at havvindmøllerne skal stå klar i 2030, hvor de skal producere mindst ni gigawatt. Der er tale om et meget stort projekt, og hos Dansk Metal er man da også meget fokuseret på, at tidsplanen bliver overholdt.

Der er dog en altoverskyggende udfordring.

For selvom det selvfølgelig er godt med penge til at bygge møllerne, så nytter det ikke meget, hvis der ikke er faglærte til rent faktisk at udføre arbejdet.

”Det er ærgerligt, at aftalepartierne ikke har tænkt uddannelse af mere faglært arbejdskraft ind i aftalen. Hvis vi ikke vi får flere til at vælge en erhvervsuddannelse, så kan vi ikke rigtig bruge ambitionerne til noget, for så er der ikke nogen til at bygge møllerne. Derfor skal næste skridt være, at der investeres markant i erhvervsuddannelserne, hvis havvindsudbygningen skal blive til virkelighed”, siger Emil Drevsfeldt Nielsen.

Emil Drevsfeldt NielsenErhvervspolitisk chef

Tlf:33632353