Dansk Metal: Stort behov for yderligere digitalisering og flere robotter

Dansk Metal mener, at regeringens "Redegørelse om Danmarks digitale vækst 2019" viser stadig stort behov for yderligere digitalisering hos de danske virksomheder.
Claus Jensen, formand for Dansk Metal

Forbundsformand for Dansk Metal, Claus Jensen, mener at regeringens ”Redegørelse om Danmarks digitale vækst” viser stort behov for yderligere digitalisering. Særligt mener Dansk Metal, at det kalder på politiske initiativer for at få flere robotter i industrien, der højner Danmarks konkurrenceevne:

”Ny teknologi og digitalisering af vores virksomheder betyder flere arbejdspladser og vækst til Danmark. Derfor er det også problematisk, at redegørelsen her viser, at andre europæiske lande digitaliserer i et hurtigere tempo end vi gør,” siger Claus Jensen.

Danmarks Statistik udgav for nylig en analyse, der fx viste, at kun 8 % af virksomhederne med under 100 ansatte, benytter sig af robotter. En analyse fra Dansk Metal viser samtidig, at hele 40 % af Dansk Metals tillidsrepræsentanter siger, at deres virksomhed enten overhovedet ikke eller i begrænset omfang arbejder med implementering af ny teknologi. Det sker samtidig med, at virksomhedernes overskud er rekordhøjt:

”Der er et kæmpe potentiale hos både store og små virksomheder, hvis de turde kigge frem og investere i ny teknologi og robotter. Mange virksomheder viser rekordstore overskud i disse højkonjunktur-tider, så det er altså nu de skal i gang og der er ingen undskyldninger,” fortsætter Claus Jensen.

Hos Dansk Metal mener man dog også, at ny teknologi aldrig må stå alene:

”Det giver sig selv, at når der kommer ny teknologi og nye robotter på virksomhederne, så har medarbejderne også brug for efteruddannelse, for bedst at kunne udnytte den nye teknologi. Digitalisering må aldrig stå alene, men skal gå hånd i hånd med efteruddannelse,” slutter formand i Dansk Metal, Claus Jensen.

Claus Jensen, formand for Dansk Metal