Dansk Metal: Regeringens reform løser ikke grøn flaskehals

Regeringen har med ”Danmark kan mere III” lanceret en reform af universitetsuddannelserne for at styrke dimittendernes overgang til arbejdsmarkedet og beskæftigelse. Regeringen lægger samtidigt op til en omfordeling i uddannelsessystemet, som er helt nødvendig. Men i udspillet er det uklart, hvad provenuet skal gå til, og investeringerne kommer for sent, hvis Danmark skal gennemføre 70 procents-målsætningen i 2030.

- Det er nødvendigt med en reform af uddannelsessektoren i Danmark – både på de videregående uddannelser og erhvervsuddannelserne. Særligt set i lyset af, at politikerne igennem de sidste mere end tre år har indgået brede politiske aftaler, som kan Danmark til et grønt foregangsland, siger Kasper Palm, der er forbundssekretær for Uddannelse i Dansk Metal og fortsætter:

- Men det er ikke nok at beslutte sig for, at man gerne vil bygge en masse vindmøller og opsætte varmepumper, hvis man ikke også sørger for, at der er hænder til at lave det. Derfor bliver politikerne nødt til meget tydeligt at prioritere erhvervsuddannelserne.

Ifølge en rapport fra COWI er der alene inden for Industriens Uddannelser brug for 116.000 flere faglærte, hvis Danmark skal nå 70 procents målsætningen i 2030. Regeringens investeringer kommer først i 2030, og det er derfor for sent.

- Hvis vi ikke har faglærte til at bygge den grønne omstilling, så kommer det ikke til at ske. Det er positivt, at regeringen sender et signal om, at erhvervsuddannelserne står højt på prioriteringslisten. Men så længe der ikke er konkrete investeringer i udspillet på den korte bane, så løser det ikke den grønne flaskehals, siger forbundssekretær Kasper Palm.