Dansk Metal: Ny strategi for forsvaret rammer plet

Regeringens nye strategi for forsvarsindustrien er netop præsenteret. Strategien udpeger en række styrkepositioner inden for den danske forsvarsindustri og skaber samtidig nye arbejdspladser i Danmark, hvilket vækker tilfredshed i Dansk Metal.

Fredag formiddag præsenterede forsvarsminister Trine Bramsen og erhvervsminister Simon Kollerup regeringens nye strategi for forsvarsindustrien hos virksomheden Weibel i Allerød. Strategien udpeger en række styrkepositioner inden for den danske forsvarsindustri og skaber samtidig nye arbejdspladser i Danmark – for eksempel gennem deleordninger for lærlinge og en styrket indsats for veteraner. Den nye strategi vækker tilfredshed i Dansk Metal, som repræsenterer 100.000 medlemmer, herunder både ansatte i det danske forsvar og i den danske forsvarsindustri.

”Strategien bør i høj grad måles på, om den skaber arbejdspladser, og om den forbedrer hverdagen for de ansatte i forsvarsindustrien - lige fra lærlingen til veteranen. Set med vores briller rammer strategien i bullseye, fordi den netop både har fokus på sikkerhed, erhvervspolitik, teknologi og et styrket socialt engagement for medarbejderne”, lyder det fra Dansk Metals forbundsformand, Claus Jensen.

I strategien peger regeringen på, at det er nødvendigt for Danmark at råde over forsvarsindustrielle kompetencer og kapaciteter på områder med strategisk betydning for Danmarks sikkerhed – og at Danmark skal udnytte rammerne inden for EU-retten til fulde. Samtidig peger strategien på, at det kræver løbende opgaver til danske værfter og dansk forsvarsindustri, hvis de skal opretholde en effektiv forsyningsrolle over for forsvaret.

”Det er ingen selvfølge, at den maritime industri bliver i Danmark. Det ved jeg fra min tid som smed og tillidsmand på Lindøværftet. Derfor er jeg glad for, at regeringen har en klar ambition om, at vi i Danmark både skal styrke landets sikkerhed og skabe danske arbejdspladser. For mig at se er det ren win-win”, siger Claus Jensen.

Mere end 200 virksomheder er en del af den danske forsvarsindustri, som samlet omsætter for mellem 3 og 4 milliarder kroner om året.