Dansk Metal: Kæmpe styrkelse af den danske model

Den nye regering hen over midten lægger op til en kæmpe styrkelse og fremtidssikring af den danske arbejdsmarkedsmodel. Det er meget positivt. Men afskaffelsen af en helligdag skæmmer desværre regeringsgrundlaget.

Dansk Metal er meget tilfreds med, at der nu er bred politisk opbakning til at styrke den danske model på områder, som er vigtige for lønmodtagerne. Tidligere har det været en politisk kampplads.

”Det er godt for lønmodtagerne, at partierne styrker den danske model så markant. Det viser de fordele, der er ved at lave en bred regering og samarbejde bredt,” siger Dansk Metals formand Claus Jensen.

Han peger bl.a. på forhøjelse af beskæftigelsesfradraget, forhøjelsen af dagpengesatsen, større ansvar til A-kasserne for at hjælpe arbejdsløse i job, og at der bliver oprettet en permanent trepartsinstitution, så lønmodtagerne er sikret indflydelse.

Claus Jensen noterer sig med tilfredshed, at regeringen vil tage et opgør med uddannelsessnobberiet. Regeringen vil give erhvervsuddannelserne et markant løft og samtidig se på mulighederne for at skærpe adgangen til de gymnasiale uddannelser.

”Det har stået øverst på vores ønskeseddel, at der bliver investeret massivt i vores unge mennesker på erhvervsuddannelserne. Vi bliver nødt til at være ærlige og sige, at det kan kun lade sig gøre at gennemføre de ambitiøse grønne planer, hvis vi også får mange flere dygtige faglærte, som jo er dem, der skal lave den grønne omstilling ude i virkeligheden,” siger Claus Jensen.

Dansk Metal er meget kritisk over for, at regeringen vil sløjfe en helligdag.

”Det er den forkerte vej at gå. Det er helt klart en tidsel i et regeringsgrundlag, der ellers har mange gode elementer for lønmodtagerne, og som styrker den danske model,” siger Claus Jensen.