Dansk Metal

Dansk Metal: Grøn bilbeskatning er fuld af dilemmaer

Del
Eldrup-kommissionen indeholder ingen lette løsninger, men mange dilemmaer, som ikke må ramme den almindelige lønmodtager, mener Dansk Metal.

Kommissionen for grøn omstilling af personbiler er netop kommet med deres første delrapport Veje til en grøn bilbeskatning. Dansk Metal mener, at det er en grundig og gennemarbejdet rapport, der samtidig understreger, at der ikke er nogen lette løsninger i den grønne omstilling. Til gengæld er der en række meget konkrete dilemmaer, der skal drøftes og afvejes inden der træffes beslutning om, hvilken vej der skal følges.

Rapporten fra kommissionen for grøn omstilling af personbiler understreger, at et totalt stop for salg af nye konventionelle biler i 2030 ikke er muligt. Den gennemsnitlige levetid for en personbil i Danmark er 15 år. Det betyder, at omstillingen vil tage lang tid. Det taler samtidig for, at diskussionen om, hvor mange elbiler, der skal køre på danske veje i 2030, må vige pladsen for en debat om, hvordan vi skruer et afgiftssystem sammen, der virker på den lange bane, og samtidig baner vej for en grøn omstilling”, siger Cheføkonom i Dansk Metal, Thomas Søby.

Dansk Metal mener, at den grønne omstilling af transportsektoren er vigtig, men at rapporten fremhæver en lang række dilemmaer i forbindelse med omstillingen. Thomas Søby peger bl.a. på ønsket om en betydelig CO2-reduktion, ønsket om mange nul- og lavemissionsbiler, samt ønsket om beskedne statsfinansielle konsekvenser og en balanceret fordelingsprofil:

Danmark skal være foregangsland og rollemodel på den grønne omstilling. Det kan vi kun være, hvis vi er i stand at indfri 70-procentsmålsætningen og samtidig vise, at det kan gøres uden meget store negative samfundsøkonomiske konsekvenser. Det betyder i mine øjne, at der skal ses nærmere på de tiltag, der ikke slår et kæmpehul i statskassen. Samtidig med den grønne omstilling, er der jo også mange andre ønsker til den økonomiske politik”, siger Thomas Søby

For Dansk Metal er det også vigtigt, at den grønne omstilling af bilsektoren ikke efterlader en stor regning hos helt almindelige lønmodtagere. Lige nu er det primært mere velstillede, der har el- og hybridbiler, hvilket betyder, at der skal tages nogle markante hensyn, når udbredelsen af den typer biler skal styrkes:

Et andet dilemma er, at man mindsker mobiliteten for middelklassen og de dårligst stillede i det danske samfund, hvis det bliver markant dyrere at købe bil. Det vil særligt have betydning i områder, hvor den offentlige transport ikke er særlig veludbygget, og hvor familier derfor ofte er nødt til at have to biler for at få hverdagen til at hænge sammen. Vi kan ikke skabe den nødvendige omstilling ved at lægge en stor regning hos helt almindelige lønmodtagere. Det vil dels være pilskævt, dels mindske opbakningen til hele den grønne omstilling”, slutter Thomas Søby.

Kontakter

Billeder

Information om Dansk Metal

Dansk Metal
Dansk Metal
Molestien 7
2450 København SV

33 63 20 00https://www.danskmetal.dk/

Dansk Metal er en fagforening for ca. 108.000 lønmodtagere, der arbejder med it, teknik og mekanik.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Metal

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Metal

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye