Dansk Metal: Dansk økonomi i højkonjunktur kræver fokus på arbejdskraft

Genopretningen af dansk økonomi er gået rigtig hurtigt. Det viser ny rapport fra vismændene. Faktisk så hurtigt, at Danmark nu befinder sig i en højkonjunktur. Det lægger pres på kapacitetsgrænserne i økonomien og betyder, at vi i allerhøjeste grad skal holde et vågent øje med antal faglærte. Det gælder både i forhold til flere lærlinge og fastholdelse af seniorer.

Vismændene har netop udgivet deres rapport for ”Dansk Økonomi, efterår 2021. Dansk Metals forbundsformand, Claus Jensen, mener rapporten giver stor grund til optimisme på dansk økonomis vegne:

”Allerede i slutningen af september kunne Danmarks Statistik meddele, at BNP nu lå 1,9 pct. højere end niveauet før krisen. Nu følger vismændene op med en prognose, der taler om vækst på næsten 4 procent i år og 3,6 procent i 2022. Med den høje vækst følger en kraftigt stigende beskæftigelse. Jeg synes, vi skal glæde os over dansk økonomis styrke både før og under corona, og jeg synes i allerhøjeste grad, at den danske model har vist sin styrke under krisen”, siger forbundsformand for Dansk Metal, Claus Jensen.

Den store fremgang i beskæftigelsen betyder, at økonomiens kapacitetsgrænse nu testes. Mange virksomheder i industrien melder om mangel på arbejdskraft, og selvom endnu flere oplever mangel på råvarer som et problem, så skal det naturligvis tages alvorligt. Også selvom vi på lange stræk slås med selvskabte problemer, fordi virksomhederne ikke har uddannet nok arbejdskraft ved fx at tage flere lærlinge. Vismændene foreslår, at man sænker beløbsordningen for at tiltrække flere udlændinge. Det forslag støtter Dansk Metal ikke:

”Jeg er ikke imod, at flere udlændinge kommer ind for at arbejde i dansk industri. Vi har behov for, at virksomhederne kan skabe endnu mere vækst, men beløbsgrænsen skal ikke sænkes. Jeg ser snarere et behov for at sanktionere hårdere over for virksomheder, der ikke ansætter lærlinge. Jeg er imidlertid åben overfor, at de virksomheder, der tager et socialt ansvar, skal have en særlig fordel i forhold til nemmere og hurtigere at kunne rekruttere udenlandsk arbejdskraft. Det kan være i form af en særlig ordning, der gør det lettere at rekruttere højtkvalificeret arbejdskraft uden for EU”, siger Claus Jensen.

Derudover er et andet stort tema på fremtidens arbejdsmarked fastholdelse af seniorer og bedre arbejdsmiljø:

”Manglen på arbejdskraft handler både om at uddanne flere lærlinge og om at fastholde seniorerne. I forhold til seniorer er det meget overraskende, at mindre end en tredjedel af industriens tillidsrepræsentanter fortæller, at der er lokalaftaler om seniorordninger på de danske industrivirksomheder. Hvis vi vil have folk til at blive længere på arbejdsmarkedet – og det vil vi – så skal vi passe på de ældre. De kræver fleksibilitet på virksomhederne, og at man koncentrerer sig om at skabe et arbejdsmiljø, der ikke slider folk ned ” slutter Dansk Metals forbundsformand, Claus Jensen.