​Dansk komedie blev årets mest sete film

Klassefesten 3 var den mest lejede film hos Blockbuster i 2017. Hele fire danske film er med på årets top 10, hvor også amerikanske animationsfilm hitter.

Klassefesten 3 var den mest lejede film hos Blockbuster i 2017. Foto: Per Arnesen.

Når der skal hygges med en film hjemme i stuen, falder valget rigtig ofte på en af de nye danske film, og når man kigger på listen over de mest populære film i 2017 hos Blockbuster, er der ikke mindre end fire danske film på top 10.

”Jeg synes det er positivt, at så mange danske film er med på listen over de mest sete film i 2017. Vi danskere kan jo vælge mellem en enorm mængde af gode film fra hele verden, men når vi alligevel ofte foretrækker danske film, hænger det nok også sammen med, at vi kan lide den nærhed og genkendelse, der er forbundet med at se danske film - især komedier har et bredt publikum,” siger Casper Hald, direktør i Blockbuster.

Helt anderledes ser det ud med børnefilm, hvor ingen danske film er med på årets top 10, men hvor der derimod er tre amerikanske animationsfilm. ’Trolls’ er årets tredje meste sete film.

”De amerikanske animationsstudier producerer gode film i disse år, og jeg kan godt forstå, at børnene gerne vil se med. Samtidig er der jo heller ikke en sproglig barriere, da filmene er versioneret med dansk tale. Det betyder dog ikke, at børn ikke ser danske film. I sommers så vi bl.a., at den nye Far til Fire-film var meget populær, men helt generelt må vi sige, at de amerikanske animationsfilm er ret dominerende på årets liste og i reglen købes, da børnene vil se dem igen og igen,” siger Casper Hald.

Med fire danske og seks amerikanske film er der ikke blevet plads til øvrige lande i danskernes top-10 i 2017.

Top 10 over årets mest lejede film hos Blockbuster

1. Klassefesten 3

2. Underverden

3. Trolls

4. Fifty Shades – I mørket

5. Dræberne fra Nibe

6. Syng

7. Vaiana

8. Inferno

9. Alle for tre

10. Fantastiske skabninger … og hvor de findes

Om Blockbuster

TDC købte i 2014 varemærket BLOCKBUSTER, og lancerede i 2015 streamingtjenesten, der udgiver alle premierefilm direkte fra biografen. Blockbuster har i dag ca. 10.000 film, der enten kan lejes i 48 timer eller købes.

TDC købte i 2014 varemærket BLOCKBUSTER, og lancerede i 2015 streamingtjenesten i Danmark, mens Norge, Sverige og Finland fulgte efter i 2017. Blockbuster udgiver alle premierefilm direkte fra biografen og giver samtidig danskerne adgang til en lang række film, som ikke får dansk biografpremiere. Blockbuster har i dag ca. 10.000 film, der kan lejes i 48 timer eller købes. Mere end 300.000 danskere har i 2017 set film på Blockbuster, hvor der kun betales per film og altså ikke skal købes et abonnement. Se det store udvalg af film og serier på blockbuster.dk.

Anders&Anders på video hos Blockbuster10.2.2017 09:49pressemeddelelse

En af landets mest populære podcast, Anders&Anders, kommer nu også som video, en vodcast. Værterne Anders Lund Madsen og Anders Breinholt er gået i samarbejde med streamingtjenesten Blockbuster om at udvikle en vodcast-udgave, og fra i dag, og resten af 2017 kan man hente en video-version af hver uges podcast på blockbuster.dk. I vodcasten følger man som en flue på væggen tilblivelsen af podcasten. Optagelserne foregår torsdag eftermiddag, og inden for 24 timer redigeres og klippes videoudgaven, som kan hentes gratis hos Blockbuster få timer efter, podcasten er sendt ud. Marketingdirektør Steffen Trannerup forklarer det nye samarbejde med, at dansk indhold spiller en afgørende rolle for Blockbuster. "Selvom film og serier er det bærende indhold hos os, så har vi ingen planer om at skulle producere store spillefilm og serier. Men vi vil gerne være en del af den udvikling, der lige nu er i forhold til de klassiske formater og i brugernes adfærd og tv-forbrug. Med Anders&Anders kaster vi

Dansk krimi blev årets mest sete film28.12.2016 08:01pressemeddelelse

De danske film er populære, når danskerne skal se film hjemme i stuerne. Streaming-tjenesten Blockbuster har opgjort listen over årets mest lejede film, og her indtager danske film de to første pladser, mens der i top-10 er fire film fra Danmark. - Det er imponerende, at danske film har hele fire pladser på listen over årets 10 mest sete film. De danske film er jo i intens konkurrence med resten af verden, og ikke mindst Hollywood kommer med langt flere titler til det danske marked end dansk film selv gør, siger direktør Casper Hald fra Blockbuster, der er en del af TDC Group. - De danske topplaceringer vidner dels om, at den danske filmbranche leverer film af høj kvalitet, men det afspejler nok også, at vi som lille sprogområde godt kan lide den nærhed, der er i film på vores eget sprog, tilføjer han. Mest set var Jussi Adler-Olsens filmatiserede roman Flaskepost fra P , mens den danske komedie Klovn Forever indtager andenpladsen. De øvrige danske film i top-10 er Under sandet og Koll