Dansk iværksætter opjusterer målsætning fra 25 til 45 millioner

Virksomheden Anodyne nåede sin målsætning på 25 millioner i omsætning otte måneder før tid og har nu hævet barren til 45 millioner. Nu arbejdes der på højtryk på det franske marked, der rummer stort potentiale.
Iværksætterparret Kenneth og Mia Gaardmand Avnsted står bag virksomheden Anodyne, der er rykket ind i ti nye lande på godt otte måneder. Foto: PR.

Siden danske Anodyne, der forhandler såkaldt holdningskorrigerende tøj, startede ekspansionen ud i Europa, havde de en målsætning om at have omsat for 25 millioner kroner inden udgangen af 2017. Ved begyndelsen af maj – otte måneder før tid – var målet nået og er derfor nu blevet justeret fra 25 til 45 millioner kroner. Produkterne skal blandt andet sælges i Frankrig, hvor virksomheden senest er rykket ind. Her er stort potentiale såvel som store udfordringer.

– Efter blot én måned i Frankrig havde vi omsat for mere end 200.000 kroner, og så hurtigt er det indtil videre ikke gået på nogen andre markeder i EU – vi nærmer os allerede break-even efter kun seks måneder i landet. I modsætning til i de andre Anodyne-lande, så kender franskmændene holdningskorrigerende tøj, fordi der på forhånd er etablerede konkurrenter. Det har givet os medvind fra starten, men vi er også oppe imod nogle seriøse aktører, siger Kenneth Gaardmand Avnsted, CEO i Anodyne ApS.

Prioriterede hurtig ekspansion

Siden maj 2016 har Anodyne fulgt en offensiv ekspansionsstrategi, hvor virksomheden på kort tid har gjort sit indtog i en lang række nye lande. En dyr manøvre, der giver pote.

– Vi har på godt otte måneder etableret os i ti nye lande i Europa, og det er forbundet med store omkostninger. Af samme årsag viser vores regnskab et underskud, som alle parter har været indstillet på, netop fordi vi har prioriteret en særdeles hurtig ekspansion, forklarer Kenneth Gaardmand Avnsted og pointerer:

– Men det har været umagen værd. Ved udgangen af 2016 gav alle de lande, der blev etableret henover sommeren – Tyskland, Østrig og Schweiz – alle sammen overskud.

Stort potentiale kræver tid og tillid

Ud over det holdningskorrigerende tøj af mærket AlignMed, som Anodyne er eneforhandler af i Europa, var der i forvejen to etablerede, lokale konkurrenter på det franske marked. Ingen af disse er dog medicinsk godkendt, som AlignMed er, og efter grundige, sammenlignende tests af produkterne, stod det klart, at kampen var værd at tage op:

– Franskmænd har en stærk nationalitetsfølelse, som vi endnu ikke har set magen i andre lande. Hvis de kan, vil de helst købe lokalt, og derfor vil det også tage tid, før vi får kunderne overbevist om vores værd og opnår deres tillid. Til gengæld er potentialet stort, når det sker. Alene i Tyskland forventer vi at omsætte for mere end otte millioner kroner i 2017, og Frankrig har samme potentiale, siger Kenneth Gaardmand Avnsted og runder af:

– Efter vi testede vores produkter op mod de franske mærker, besluttede vi, at vi godt turde gå ind i Frankrig. Vores produkt er simpelthen bedre, ellers gjorde vi det ikke.

Kenneth Gaardmand Avnsted
CEO, Anodyne ApS
Kenneth@avnsted.com

Efter kun en måned på det franske marked havde Anodyne omsat for mere end 200.000 kroner. Foto: PR.

Anodyne blev stiftet i 2014 og forhandler holdningskorrigerende tøj fra AlignMed. Holdningskorrigerende tøj er designet til at give en sundere kropsholdning og er specielt egnet til at reducere ømhed og spændinger.