ProData Consult

Dansk IT-konsulenthus gør klar til at opruste internationalt efter rekordregnskab

ProData Consult har netop fremlagt et rekordregnskab for 2016. Et regnskab, der giver de økonomiske muskler til at opruste og styrke forretningen på den internationale scene.

I det dugfriske regnskab fremlagt d. 16. marts 2017 har ProData Consult præsenteret et rekord-resultat på både top- og bundlinje for 2016. ProData Consult koncernen omsatte i det forgangne år for 693 millioner kroner, hvilket svarer til en vækst i omsætning på næsten 50%. Koncernen kommer desuden ud med et EBITDA på 50 millioner kroner, en vækst på 35% og et resultat før skat (EBT) på 40 millioner kroner.

Med årets resultat kan ProData Consult koncernen se tilbage på en 4-årig periode, hvor man har mere end fordoblet sin forretning og samtidig kørt koncernen i stilling til en nordeuropæisk ekspansion.

Den største del af forretningen ligger stadig i Danmark, der tegner sig for knap 3/4 af omsætningen, imens den resterende omsætning hentes i henholdsvis Sverige, Norge, Tyskland, Polen og Holland. Men især på de internationale markeder vil ProData Consult forsøge at styrke sig yderligere i de kommende år. Og udover at koncernen sigter efter organisk vækst på mere end 10%, så er internationale opkøb også en del af vækststrategien.

Første akkvisition er allerede i hus

Startskuddet var dårlig nok gået til 2017, før ProData Consult kunne præsentere sin første akkvisition. Koncernen overtog nemlig i starten af det nye år majoriteten af aktierne i det hollandske IT-konsulenthus Eliantie B.V. Det betyder, at man øger sin forretning betragteligt på det hollandske marked og samtidig får adgang til en række strategiske kunder, dygtige IT-konsulenter og et hold af kompetente medarbejdere.

”Vi har længe været på udkig efter et opkøb i Holland, og hos Eliantie fandt vi et perfekt match. Sammen får vi en markant tilstedeværelse på det hollandske marked og en stærk platform at bygge videre på,” fortæller bestyrelsesformand Jens Kyhnæb.

Og opkøbet i Holland er blot første skud på stammen af internationale akkvisitioner. Ifølge bestyrelsesformanden har koncernen nemlig ambitioner om at jagte yderligere opkøb i løbet af 2017, hvor især det svenske marked er interessant.

”Vi er aktivt på udkig efter opkøbskandidater i Sverige, men vi har også antennerne ude i Polen og Norge, i tilfælde af det rigtige match dukker op,” siger Jens Kyhnæb og afslutter:

”Vores filosofi er, at vi kun køber, hvis vi finder det helt rigtige match. Men med resultatet i 2016 har vi i hvert fald kapaciteten til at ekspandere yderligere på den internationale scene”.

For yderligere kontakt:

Bestyrelsesformand Jens Kyhnæb, telefon 22 95 50 53