Dansk Industris kommunikationsdirektør fylder rundt

Dansk Industris kommunikationsdirektør og direktionsmedlem Marion Hannerup har siden hun blev ansat i 2012 haft visionen om at give DI en skarpere profil og at få DI’s budskaber til at nå bredere ud. Hendes mål er klart: Politikere og befolkning skal forstå med hjerne og hjerte, at hvis virksomhederne vinder – så vinder Danmark og danskerne.

Marion Hannerup, der fylder 60 år den 23. august, har mere end 25 års erfaring som journalist, kommunikatør, nyhedsredaktør, chefredaktør og administrerende direktør.

Det er kendetegnende for Marion, at uanset om hun arbejder med journalistik eller kommunikation, går hun aldrig på kompromis med etikken. For hende er det helt centralt, at de mennesker, hun kommer i berøring med, skal behandles ordentligt, uanset om det er personer, hun er enig eller uenig med. For Marion er det desuden afgørende, at modtagerne af budskaberne kan regne med, at de er baseret på pålidelige kilder og troværdige oplysninger.

Marion har gennem sin karriere vist, at hun både selv kan stå i spidsen for en virksomhed, men også agere som rådgiver for administrerende direktør, Karsten Dybvad, i Danmarks største erhvervsorganisation.

I Dansk Industri står Marion i spidsen for en kommunikationsstrategi, der bl.a. skal få erhvervsorganisationen til at kommunikere, så det bliver tydeligt for omverdenen, at succesfulde virksomheder er forudsætningen for vækst, velstand og et stærkt velfærdssamfund.

Marion begyndte sin karriere hos Danmarks Radio som reporter på TV-Avisen og var derefter med til at lancere DR2 som nyhedsredaktør for flagskibet Deadline. Siden blev hun ansat som administrerende direktør og chefredaktør for den sundhedsfaglige nyhedsavis Dagens Medicin, som hun startede op i Danmark for den svenske mediekoncern Bonnier. Avisen blev hurtigt en økonomisk og faglig succes. Den vandt priser for sin uafhængige, undersøgende journalistik og for at have en afgørende betydning for debatten i sundhedssektoren. Efter at have stået i spidsen for Dagens Medicin var Marion med til at sætte klima og miljø på den internationale dagsorden som kommunikationsansvarlig for EU's Miljøagentur i Danmark.

I sit senere virke som selvstændig kommunikationsrådgiver har Marion løst en bred vifte af opgaver. Hun har bl.a. været med til at lancere en nyhedsavis i Slovenien, etablere demokratinetværket ”Women Journalists of Excellence" for marokkanske journalister, og hun har udarbejdet en strategi- og forretningsplan for den hviderussiske tv-kanal Belsat, som producerer uafhængige nyheder til befolkningen.

Sideløbende har hun undervist i strategisk kommunikation på den journalistiske efteruddannelse i Danmark, Grønland og på Færøerne samt coachet en række erhvervsledere.

Undervejs i karrieren har Marion også fundet tid til at skrive krimi-romanen ”Fantasia Projektet”, en samfundsgyser om bio-teknologi, som hun skrev i samarbejde med daværende kollega på TV-Avisen, Poul Brink og til at starte en nordisk børnehave i Bruxelles.

Marion Hannerup er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har gennem sit liv boet i Holland, Kuwait, England, Belgien og Danmark. I dag bor hun på Frederiksberg, er gift og har tre voksne børn, som hun elsker at rejse med.

Marion Hannerups fødselsdag bliver markeret med en reception i Industriens Hus fra kl. 14.30 til 16.30 fredag den 24. august 2018.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og