Dansk Industris kommunikationsdirektør fylder rundt

Dansk Industris kommunikationsdirektør og direktionsmedlem Marion Hannerup har siden hun blev ansat i 2012 haft visionen om at give DI en skarpere profil og at få DI’s budskaber til at nå bredere ud. Hendes mål er klart: Politikere og befolkning skal forstå med hjerne og hjerte, at hvis virksomhederne vinder – så vinder Danmark og danskerne.

Marion Hannerup, der fylder 60 år den 23. august, har mere end 25 års erfaring som journalist, kommunikatør, nyhedsredaktør, chefredaktør og administrerende direktør.

Det er kendetegnende for Marion, at uanset om hun arbejder med journalistik eller kommunikation, går hun aldrig på kompromis med etikken. For hende er det helt centralt, at de mennesker, hun kommer i berøring med, skal behandles ordentligt, uanset om det er personer, hun er enig eller uenig med. For Marion er det desuden afgørende, at modtagerne af budskaberne kan regne med, at de er baseret på pålidelige kilder og troværdige oplysninger.

Marion har gennem sin karriere vist, at hun både selv kan stå i spidsen for en virksomhed, men også agere som rådgiver for administrerende direktør, Karsten Dybvad, i Danmarks største erhvervsorganisation.

I Dansk Industri står Marion i spidsen for en kommunikationsstrategi, der bl.a. skal få erhvervsorganisationen til at kommunikere, så det bliver tydeligt for omverdenen, at succesfulde virksomheder er forudsætningen for vækst, velstand og et stærkt velfærdssamfund.

Marion begyndte sin karriere hos Danmarks Radio som reporter på TV-Avisen og var derefter med til at lancere DR2 som nyhedsredaktør for flagskibet Deadline. Siden blev hun ansat som administrerende direktør og chefredaktør for den sundhedsfaglige nyhedsavis Dagens Medicin, som hun startede op i Danmark for den svenske mediekoncern Bonnier. Avisen blev hurtigt en økonomisk og faglig succes. Den vandt priser for sin uafhængige, undersøgende journalistik og for at have en afgørende betydning for debatten i sundhedssektoren. Efter at have stået i spidsen for Dagens Medicin var Marion med til at sætte klima og miljø på den internationale dagsorden som kommunikationsansvarlig for EU's Miljøagentur i Danmark.

I sit senere virke som selvstændig kommunikationsrådgiver har Marion løst en bred vifte af opgaver. Hun har bl.a. været med til at lancere en nyhedsavis i Slovenien, etablere demokratinetværket ”Women Journalists of Excellence" for marokkanske journalister, og hun har udarbejdet en strategi- og forretningsplan for den hviderussiske tv-kanal Belsat, som producerer uafhængige nyheder til befolkningen.

Sideløbende har hun undervist i strategisk kommunikation på den journalistiske efteruddannelse i Danmark, Grønland og på Færøerne samt coachet en række erhvervsledere.

Undervejs i karrieren har Marion også fundet tid til at skrive krimi-romanen ”Fantasia Projektet”, en samfundsgyser om bio-teknologi, som hun skrev i samarbejde med daværende kollega på TV-Avisen, Poul Brink og til at starte en nordisk børnehave i Bruxelles.

Marion Hannerup er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har gennem sit liv boet i Holland, Kuwait, England, Belgien og Danmark. I dag bor hun på Frederiksberg, er gift og har tre voksne børn, som hun elsker at rejse med.

Marion Hannerups fødselsdag bliver markeret med en reception i Industriens Hus fra kl. 14.30 til 16.30 fredag den 24. august 2018.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.