Dansk Industri: Positive takter i strategi for bæredygtigt byggeri

Regeringen har fremlagt sin længe ventede strategi for bæredygtigt byggeri. Dermed påbegyndes indfasningen af konkrete krav til byggeriets klimaaftryk. Dansk Industri mener, at der er mange positive takter i strategien, men savner flere konkrete tiltag med kortere tidshorisont.

I strategien fremgår det, at der fra 1. januar 2027 skal indføres CO2-krav til nybyggeri samt et øget fokus på en målrettet energieffektiviseringsindsats.

- Jeg vil gerne kvittere for de grønne ambitioner. Det er positivt, at man nu gør klar til at sætte egentlige krav til den maksimale CO2-udledning fra nybyggeri. Vi havde dog gerne set nogle løbende milepæle for udledningen. Der er brug for handling før 2027, hvis vi skal nå 70 procent-målsætningen i 2030, siger Elly Kjems Hove, branchedirektør i DI Byg.

Underdirektør i DI Dansk Industri Torben Liborius deler glæden over de grønne ambitioner, men understreger ligeledes, at der skal handles hurtigere og mere konkret, hvis klimamålene skal realiseres:

- Regeringens udspil viser tydeligt, at byggeriet spiller en nøglerolle i den grønne omstilling. Jeg er glad for, at regeringen har ladet sig inspirere af klimapartnerskabet for byggeri og anlæg, men det er min vurdering, at der er behov for at handle hurtigere og mere konkret – ikke kun med hensyn til nybyggeriet, men også for ambitionerne om eksempelvis fossilfrie byggepladser, siger han.

I strategien foreslås det desuden at videreudvikle livscyklusanalyserne (LCA) og de totaløkonomiske beregninger (LCC), så en bygnings klimaaftryk kan beregnes mere præcist. Og det vækker glæde hos branchedirektør i DI Byg Elly Kjems Hove, der mener, at det vil blive nemmere at belønne klimaeffektive produkter:

- Vi skal meget præcist kunne måle byggematerialers klimaaftryk, så vi har bedre mulighed for at belønne de materialeproducenter, der leverer klimaeffektive produkter. Derfor er det afgørende at udvikle LCA- og LCC-metoderne og fremme udviklingen af miljøvaredeklarationer for byggevarer (EPD’er). Vi skal kunne dokumentere en bygnings klimaftryk for at nedbringe byggeriets klimabelastning, siger hun.

For at EU kan leve op til forøget klimamål på 50-55 pct. frem mod 2030, skal en række EU-direktiver revideres i 2021. Af strategien fremgår det, at regeringen vil arbejde aktivt for bæredygtighed i revisionen af byggevareforordningen, hvilket er positivt.

- Danske materialeproducenter er afhængige af at eksportere. Der er altså brug for, at der bliver sat ambitiøse danske aftryk på den europæiske regulering. Det er vigtigt, at regeringen prioriterer en styrket energieffektiviseringsindsats i EU, og at den er med til at udvikle et stærkere europæisk energimærke blandt andre ting. Vi kan derfor kun opfordre til, at der afsættes ressourcer til at påvirke de europæiske dagsordener”.

Branchedirektør i DI Byg, Elly Kjems Hove, telefon 2949 4500
Underdirektør i DI Dansk Byggeri, Torben Liborius, telefon 2332 3495
Presserådgiver Ben Ron, telefon 2830 5452

Vi skal i gang med energiøerne nu22.1.2021 09:55:40 CETPressemeddelelse

Den politiske beslutning om energiøer i Nordsøen og Østersøen cementerer Danmarks rolle som førende havvindnation. Men politikerne behøver ikke at bruge tid på at drøfte, hvordan energiøerne præcis skal se ud. Aktørerne på markedet finder selv ud af, om energiøerne skal placeres på kunstige øer eller platforme, mener Wind Denmark og Dansk Industri. Det er til gengæld vigtigt, at vi snarest kommer i gang med at etablere øerne.

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning