DI - Dansk Industri

Dansk Industri på vej med nyt branchefællesskab

Det nye branchefællesskab DI Byggeri, der bygger på de to eksisterende branchefælleskaber DI Dansk Byggeri og DI Byg, samler alle virksomheder inden for byggeriets værdikæde. Sammenlægningen sker med virkning fra den 1. september 2021, forudsat at det stemmes igennem på de to generalforsamlinger i august 2021.

Bestyrelserne for branchefællesskaberne DI Dansk Byggeri og DI Byg har besluttet at indstille til deres generalforsamlinger, at disse med virkning fra den 1. september 2021 sammenlægges til et nyt branchefælleskab DI Byggeri. Det nye branchefællesskab skal således danne ramme for knap 6.300 medlemsvirksomheder i DI.

- Med dette branchefællesskab får vi samlet kræfterne i et nyt og stærkt branchefællesskab, der vil få en stor stemme i den danske byggebranche. Vi har gjort os en masse erfaringer siden sammenlægningen i september sidste år, som vi med et nyt branchefællesskab kan få i spil i endnu højere grad, siger adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen og fortsætter:

- Byggebranchen er meget vigtig for både dansk økonomi, for arbejdspladser og for udviklingen af Danmark. Derfor er det glædeligt, at vi nu kan samle et ualmindeligt stærkt netværk af virksomheder, der tilsammen udgør et solidt fundament under byggeriets værdikæde, og som nu kan tale med en samlet og endnu større stemme, siger Lars Sandahl Sørensen.

Formand i DI Dansk Byggeri Claus Bering glæder sig også over oprettelsen af et nyt stort branchefællesskab, der samler byggeriets værdikæde, og som repræsenterer tusindvis af virksomheder og arbejdspladser.

- Med DI Byggeri kan vi skabe et branchefællesskab, der repræsenterer en forenkling og samling af de mange gode kræfter, som findes i DI. Det vil komme til stor gavn for medlemmerne, at vi i fællesskab kan sætte endnu større aftryk på de store bæredygtigheds- og digitaliseringsdagsordner, der er meget vigtige for bygge- og anlægsbranchen, siger Claus Bering.

Også formand i DI Byg Ole Sander ser styrkede muligheder i det nye branchefællesskab.

- Med DI Byggeri kan vi styrke indsatsen på vigtige tværgående samfundsspørgsmål, hvor bygge- og anlægsbranchen forventes at bidrage. Det gælder blandt andet klima- og energidagsordenen og digitaliseringen, som alt sammen giver virksomhederne øgede forretningsmuligheder og bedre konkurrencekraft i både Danmark og internationalt, siger Ole Sander.

Medlemmerne i de to branchefællesskaber skal nu træffe en endelig beslutning om forslaget til sammenlægningen. Forventningen er, at beslutningen om en sammenlægning sker i august 2021, hvor både DI Dansk Byggeri og DI Byg afvikler generalforsamling.

Følg os på:

Formand i DI Dansk Byggeri Claus Bering, tlf. 7010 3510
Formand i DI Byg Ole Sander, tlf. 7011 7744
Presserådgiver Ben Ron, tlf. 2830 5452

Information om DI - Dansk Industri

DI - Dansk Industri
H. C. Andersens Boulevard 18

3377 3377http://di.dk/

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.