Dansk honning kåret som verdens bedste

Fynske biavlere placerer dansk honning blandt verdens bedste ved biavlernes verdenskongres i Sydkorea.

De fynske biavlere Lars Fischer og Zofuz Knudsen har i nat (dansk tid) bevist, at Danmark har honning i verdensklasse, ved at hente en førsteplads i kategorien fast honning og en andenplads i kategorien flydende honning ved biavlernes verdenskongres Apimondia, der afvikles i disse dage i byen Daejeon i Sydkorea.

Ved konkurrencen, hvor 115 lande deltog, bliver honningerne bedømt af et internationalt dommerpanel. Honningerne bedømmes både på smag, udseende og konsistens, og har forud for konkurrencen gennemgået en omfattende laboratorieanalyse, for at dokumentere deres renhed.

Biavlerne Lars Fischer og Zofuz Knudsen er ikke ubekendte med følelsen af at vinde. Sidste år løb de med titlen som bedste honning ved International FOOD Contest i Herning.

Danmark har en lang tradition for at producere gode cremede smørbare honninger. Med guldmedaljen i Sydkorea er det slået fast, at dansk honning er i verdensklasse.

Samtidig markerer de to fynske biavlere, at Danmark også kan producere flydende honning af høj kvalitet. "Vi elsker vores Honning fra Odense. Den smager fantastisk! Vi vil vil gerne sige tak til Odense Kommune og alle haveejerne, for alle de træer og blomster, der er plantet til vores bier" siger Lars og Zofuz umiddelbart efter præmieoverrækkelsen i Sydkorea.

Godt for dansk honning

Det er almindelig kendt, at Danmark har fødevarer af høj kvalitet og med stor fødevaresikkerhed. Derfor er der også en voksende international interesse for dansk honning.

Danmarks Biavlerforening glæder sig derfor også over sejren. "Danske biavlere laver et virkeligt godt håndværk, og har tradition for at drive biavl efter skånsomme metoder. Når bierne får adgang til arealer med en rig blomstring gennem hele sæsonen, kan vi i Danmark producere noget af verdens bedste honning." fortæller Rune Havgaard Sørensen, sekretariatsleder i Danmarks Biavlerforening.

Innovation i biavlen

Ved konkurrencen opnåede den sønderjyske virksomhed Swienty, der forhandler materiel til biavl, også en flot tredjeplads i konkurrencen for innovation. Prisen fik de for et nyt apparat, til måling af varroamider. Denne er udarbejdet i samarbejde med biavleren Tonny Tychsen, og skal gøre det nemmere for biavlere at holde angreb fra varroamider nede.

For mere information:

Rune Havgaard Sørensen, sekretariatsleder i Danmarks Biavlerforening, tlf.51 30 72 06, mail: rhs@biavl.dk