Dansk honning kåret som verdens bedste

Fynske biavlere placerer dansk honning blandt verdens bedste ved biavlernes verdenskongres i Sydkorea.

De fynske biavlere Lars Fischer og Zofuz Knudsen har i nat (dansk tid) bevist, at Danmark har honning i verdensklasse, ved at hente en førsteplads i kategorien fast honning og en andenplads i kategorien flydende honning ved biavlernes verdenskongres Apimondia, der afvikles i disse dage i byen Daejeon i Sydkorea.

Ved konkurrencen, hvor 115 lande deltog, bliver honningerne bedømt af et internationalt dommerpanel. Honningerne bedømmes både på smag, udseende og konsistens, og har forud for konkurrencen gennemgået en omfattende laboratorieanalyse, for at dokumentere deres renhed.

Biavlerne Lars Fischer og Zofuz Knudsen er ikke ubekendte med følelsen af at vinde. Sidste år løb de med titlen som bedste honning ved International FOOD Contest i Herning.

Danmark har en lang tradition for at producere gode cremede smørbare honninger. Med guldmedaljen i Sydkorea er det slået fast, at dansk honning er i verdensklasse.

Samtidig markerer de to fynske biavlere, at Danmark også kan producere flydende honning af høj kvalitet. "Vi elsker vores Honning fra Odense. Den smager fantastisk! Vi vil vil gerne sige tak til Odense Kommune og alle haveejerne, for alle de træer og blomster, der er plantet til vores bier" siger Lars og Zofuz umiddelbart efter præmieoverrækkelsen i Sydkorea.

Godt for dansk honning

Det er almindelig kendt, at Danmark har fødevarer af høj kvalitet og med stor fødevaresikkerhed. Derfor er der også en voksende international interesse for dansk honning.

Danmarks Biavlerforening glæder sig derfor også over sejren. "Danske biavlere laver et virkeligt godt håndværk, og har tradition for at drive biavl efter skånsomme metoder. Når bierne får adgang til arealer med en rig blomstring gennem hele sæsonen, kan vi i Danmark producere noget af verdens bedste honning." fortæller Rune Havgaard Sørensen, sekretariatsleder i Danmarks Biavlerforening.

Innovation i biavlen

Ved konkurrencen opnåede den sønderjyske virksomhed Swienty, der forhandler materiel til biavl, også en flot tredjeplads i konkurrencen for innovation. Prisen fik de for et nyt apparat, til måling af varroamider. Denne er udarbejdet i samarbejde med biavleren Tonny Tychsen, og skal gøre det nemmere for biavlere at holde angreb fra varroamider nede.

For mere information:

Rune Havgaard Sørensen, sekretariatsleder i Danmarks Biavlerforening, tlf.51 30 72 06, mail: rhs@biavl.dk

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse

Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og ti store virksomheder fra fødevareklyngen præsenterer i dag samlet en ny strategi for fødevareforskning. Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger. Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som L&F, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen, KMC og Foss offentliggør i dag. - Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. - I 2030 vil der være 1 mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance