Dansk hjælpeorganisation uddeler nødhjælp til trængte irakere inde i Mosul

Mission Øst har netop uddelt tæpper, hygiejneartikler og førstehjælpsudstyr til 2.100 personer i den østlige del af den krigshærgede storby.

Nødhjælpen fra Mission Øst læsses over i mindre lastbiler, så det er nemmere at komme ind i det krigshærgede Mosul med hjælpen til 2.100 irakere fanget i kampene.

Mission Øst har netop været inde i det østlige Mosul og har uddelt nødhjælpspakker til 2.100 mennesker, der er fanget i konflikten mellem Islamisk Stat og Iraks sikkerhedsstyrker.

Pakkerne indeholder blandt andet tæpper, så ofrene kan holde varmen, hygiejneartikler, så de undgår smitte og sygdom, og førstehjælpsudstyr til sår og skrammer.

I Mosul lever befolkningen i frygt for at blive ramt af enten snigskytter fra IS eller bomber fra allierede, der støtter de irakiske styrker i kampen for at befri storbyen for terrororganisationen.

I den østlige del af byen er det dog muligt for hjælpeorganisationer som Mission Øst at komme ind og hjælpe befolkningen, der har levet uden de mest basale fornødenheder i månedsvis.

Et team under ledelse af danske Knud Andersen har været inde i to omgange og uddelt nødhjælpspakker til 350 familier svarende til omkring 2.100 personer. Pakkerne indeholder blandt andet vanddunke til at opbevare rent drikkevand i, soldrevne lamper til at oplyse nattemørket med og beskytte mod tyveri og overfald, tæpper til at holde varmen med i frostkolde nætter, hygiejneartikler til at forebygge smitte og sygdom, og førstehjælpsudstyr til at klare sår og skrammer med.

Mission Øst benyttede den på nuværende tidspunkt forbedrede sikkerhedssituation i det østlige Mosul til at rykke hurtigt ind med nødhjælpen. Uden for Mosul blev hjælpepakkerne læsset på mindre lastbiler for at hjælpen kunne komme sikkert og forsvarligt ind og ud af byen. Med store lastbiler er det svært at komme ud igen, hvis der opstår problemer, forklarer Knud Andersen.

Ifølge FN er 144.000 mennesker flygtet ud af Mosul siden offensiven til befrielse af byen begyndte i oktober 2016. Blot den seneste uge er 11.000 flygtet fra kampene.

Mission Øst yder nødhjælp til de fordrevne i en koordineret indsats under FN’s ledelse. Hjælpeorganisationen står lige nu klar med hjælpepakker til 35.000 personer. Uddelingerne er finansieret af offentlige donorer og private givere, både enkeltpersoner, virksomheder, foreninger og kirker.

Mission Øst har hjulpet ofrene for Islamisk Stats brutalitet i det nordlige Irak siden sommeren 2014. Siden da har 89.000 fordrevne yezidier, kristne og muslimer fået presenninger, byggematerialer, varmeovne, brændstof, tæpper, vintertøj og meget andet som hjælp til at overleve i slidte telte og ufærdige betonbygninger. Mission Øst hjælper også med genopbygning og etablering af vand og sanitet til de fordrevne, som vender hjem til befriede landsbyer. Hjælpeorganisationen driver desuden seks hjælpecentre i Nordirak, som hjælper børn med at indhente basale skolekundskaber og hjælper unge mænd og kvinder med at bearbejde de ufattelige overgreb, de har været udsat for.

Pressekoordinator Svend Løbner, Mission Øst, Skt. Lukas Vej 13, 2900 Hellerup, Mobil 28 707 703, e-mail: svend.lobner@missioneast.org

Danske Knud Andersen leder Mission Østs hjælpeindsats i Mosul og de øvrige Nordirak.

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, det tyske Udenrigsministerium, samt EU og FN.