Dansk hi-fi-iværksætter udfordrer gigant på multirumslyd

Danskejet hi-fi-producent tager kampen op imod Sonos på lydkolossens hjemmebane, multirumslyd. Flere funktioner og skandinavisk design skal sikre udfordreren en solid portion af markedet.
HiFiFreaks.dk er eneforhandler af Tibo i Danmark, og salgsdirektør, Daniel Nielsen, har store forventninger til efterspørgslen på grund af de mange funktioner. Foto: PR.

Muligheden for at fylde hvert eneste rum i hjemmet med musik har gjort multirumsløsninger enormt populære. Med et tryk på telefonen spiller alle lydkilder i huset sammen – eller hver for sig, hvis det er ønsket. Fra 2010 og frem til 2018 vokser markedet for multirumslyd med 112 procent hvert år, vurderer analysefirmaet IHS Markit. Dette hastigt voksende område vil den danske hi-fi-ingeniør Bo Würtz nu have en bid af og udfordrer dermed det etablerede marked, som producenten Sonos sidder på 80 procent af. Hans britiske hi-fi-mærke, Tibo, lancerer nu to nye multirumshøjtalere, og direktøren har salgstalen klar.

– Multirumslyd er fremtiden inden for musik i private hjem og et marked, vi mener, vi kan tage en del af. Vi kalder det dog Multiplay, for vores modeller adskiller sig fra konkurrenterne ved blandt andet at have flere tilslutningsmuligheder, så de kan bruges helt uden wi-fi. Samtidig har de integreret batteri, hvor flere konkurrenter kun fungerer med strømkabel. Vi har også undgået den hårde plastfinish og satser i stedet på bløde former og ægte træfiner, forklarer Bo Würtz, direktør i Tibo.

Udover de to multiplayhøjtalere, Vogue 1 og Vogue 3, der hver for sig udgør et komplet lydsystem, lancerer den lille hi-fi-producent også en modtager, der kan opgradere et eksisterende anlæg med de moderne funktioner. Bo Würtz arbejder desuden sammen med Amazon om at få den stemmestyrede Alexateknologi integreret i produkterne.

Perfekt til danske hjem

Multiplayprodukterne lanceres over hele Europa og kommer senere også USA til. I Danmark har webshoppen HiFiFreaks.dk fået forhandlerskabet, og salgsdirektør Daniel Nielsen forventer sig meget af salget.

– Bo Würtz og Tibo har samlet alle de attraktive funktioner og tekniske muligheder i et par flot designede kabinetter, der uden tvivl vil tiltale mange danskere. De rummer en fyldig og åben lyd uden overdrevent fokus på bassen, og samtidig er det lykkes at prissætte højttalerne markant under konkurrenterne på multirumsmarkedet, fortæller Daniel Nielsen.

Lang hi-fi-erfaring

Bo Würtz har 25 års erfaring i hi-fi-branchen fra både Danmark og England. Med etableringen af Tibo vil han skabe ægte hi-fi-musikoplevelser, uden det er nødvendigt for lytteren først at tage lån i huset.

– Jeg har tidligere arbejdet for det danske hi-fi-mærke Tangent og flyttede til London for at sælge højttalere. Da jeg fik muligheden for det, besluttede jeg mig for at starte mit eget brand med fokus på value for money. På syv år har vi etableret os på markedet og er gået fra en til 13 ansatte, forklarer Bo Würtz.

Katrine Rubeck Olesen
PR konsulent, Epicent PR
kol@epicent.dk

Vogue 1 og Vogue 3 er de to nye multirumsprodukter, der bliver Tibos stærkeste våben i kampen mod Sonos. Foto: PR.
De to Voguehøjttalere er formgivet ud fra den danske designtradition med rene linjer i træ og læder. Foto: PR.

HiFi-freaks.dk er onlineforhandler af HiFi til entusiasten såvel som konfirmanden. Firmaet importerer selv en vifte af nøje udvalgte kvalitetsmærker direkte fra producenterne og skærer dermed fordyrende mellemled fra. HiFi-freaks.dk går videre end købeloven og giver 30 dages fuld fortrydelsesret samt tre års reel garanti. www.hifi-freaks.dk