Dansk gas til danske kunder

SEAS-NVE har indgået aftale med den statsejede virksomhed Nordsøfonden om at aftage en del af den statslige andel af gasproduktionen. Det sikrer et velforsynet gasmarked til gavn for alle forbrugere og konkurrencen på markedet.

Dansk gas til danske kunder. Et velforsynet gasmarked til gavn for alle forbrugere og konkurrencen på markedet.

Danmarks største andelsejede energi- og fibernetkoncern vil nemlig fra den 1. oktober 2018 aftage en del af statens andel af gasproduktionen.

- Vi har en stor erfaring med energihandel og den vil vi trække på, når vi får ansvaret for en del af forsyningssikkerheden til det danske gasmarked, fastslår underdirektør i SEAS-NVE Henrik Iversen, og tilføjer:

- Som andelsselskab lægger vi stor vægt på at bevare så meget af den danske energisektor som muligt på danske hænder og forankre den i den lokale og regionale andelstanke. På den måde bliver både energien, forsyningssikkerheden og den grønne omstilling domineret af danske interesser i stedet for udenlandske selskaber, med fokus på hurtig økonomisk gevinst.

Aftalen mellem Nordsøfonden og SEAS-NVE er indgået på markedsvilkår efter en salgsproces med en række bydere på opgaven og aftalen løber frem til gastransporten til Danmark midlertidig indstilles på grund af genopbygning af Tyra-feltet.

Samlet set har aftalen en værdi på cirka 250 millioner kroner og vil kunne dække privatforbruget af gas i omkring 100.000 husstande i et år.

Henrik Iversen, underdirektør i SEAS-NVE, mobil 61 62 19 34

Rasmus Carlsen, pressevagten i SEAS-NVE, mobil 30 28 67 20

SEAS-NVE er en moderne andelsejet energi- og fibernetkoncern. Vi varetager vores 560.000 kunder og andelshaveres interesser, når vi investerer i vindmøller, skaber innovation for fremtiden og rådgiver om energi.

Når vi udruller fibernet, renoverer gadelys og servicerer landets geografisk længste elnet. Og når vi som en af landets største leverandører af el og naturgas giver vores kunder personlig kundeservice og de løsninger, der passer til deres behov. Vi er godt 900 medarbejdere og omsatte i 2017 for 3,8 milliarder kroner.

Fibia deltager i Bredbåndspuljen – til gavn for flere yderområder i Region Sjælland og Østjylland26.6.2018 14:58pressemeddelelse

Hurtigt bredbånd til alle er et mål for både politikere, borgere og fibernetselskabet Fibia. I forvejen investerer Fibia flere hundrede millioner kroner årligt i mere fibernet til store dele af Sjælland, Lolland, Falster og Øerne samt Østjylland. Og via statens bredbåndpulje kan endnu flere yderområder forhåbentlig snart blive koblet på den digitale motorvej.