Dansk Fjernvarme vil blokere dyr aftale om energibesparelser

Dansk Fjernvarme vil ikke medvirke til en ny to-årig, dyr aftale om energibesparelser. Med mindre der kommer betydelige ændringer i udspillet fra energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt.

Der er gået næsten et helt år uden realitetsforhandlinger om en ny energispareaftale, selvom alle ved, at den nuværende aftale udløber nytårsaften.

Minister Lars Christian Lilleholt har nu endelig indkaldt til en forhandling med repræsentanter fra fjernvarmebranchen, elbranchen, gasbranchen og oliebranchen. Mødet finder sted fredag morgen klokken 8.

Som optakt til mødet har ministeren meldt ud, at han vil forlænge den nuværende aftale i to år for at få tid til nærmere analyser – baseret på et år gamle anbefalinger.

- Det er helt uacceptabelt og kommer ikke på tale, fastslår Dansk Fjernvarmes direktør Kim Mortensen.

Dansk Fjernvarme ser med stor bekymring på den voldsomme stigning i prisen på de energibesparelser, som blandt andre fjernvarmeselskaberne skal opnå. Priserne er steget med 20-25 procent det seneste år, og den nuværende markedspris overstiger langt de politiske prisforventninger.

I 2015 kan den årlige regning til forbrugerne blive 2 milliarder kroner. Ingen ved, hvor meget regningen ender på, men den ender hos de intetanende forbrugere.

De nuværende usikre rammer for den fremtidige indsats øger blot tendensen, og Dansk Fjernvarme vil ikke medvirke til at forbrugerne på denne måde bliver udnyttet i et energispare-cirkus helt ude af kontrol.

- Vi vil have, at energisparerammerne bliver tilpasset, så omkostningerne kan holdes nede. Og at ministeren dropper zigzagkursen. Lad os indgå en lang aftale, så selskaberne kan foretage langsigtede og fornuftige investeringer i kollektive varmepumper, solvarme i fjernvarmen, og investeringer i lavere energitab fra fjernvarmenettet. Tiltag, der giver markante reduktioner i CO2-udledningen, i stedet for at tvinge selskaberne til at foretage dyre hovsa-løsninger, siger Kim Mortensen.

Hvis ministeren ikke er parat til at imødekomme ønskerne fra Dansk Fjernvarme, vil en ny aftale ikke blive indgået, gør direktøren det klart:

- Fjernvarmeselskaberne vil ikke igen frivilligt afholde de store omkostninger. Ministeren og Folketinget må så lovgive på området og kan ikke regne med en såkaldt frivillig aftale fra fjernvarmsektoren, siger Dansk Fjernvarmes direktør Kim Mortensen.

Pressekonsulent Mikkel Lysgaard, tlf 2910 3098
Direktør Kim Mortensen, tlf 4021 2220

1,7 millioner hustande og mere end 3,6 millioner danskere får deres varme fra fjernvarme. Det svarer til 64 procent af alle hustande. Danmark er internationalt førende inden for fjernvarme. Dansk Fjernvarme er brancheorganisation for fjernvarmeværkerne og har knap 400 medlemmer. Følg Dansk Fjernvarme på Facebook: facebook.com/danskfjernvarme og Twitter: @DkFjernvarme