Dansk Fjernvarme ønsker opgør med afgifter

Der er brug for et opgør med den skov af afgifter og tilskud, der løseligt er udsprunget over de sidste mange årtier. Det siger formand i Dansk Fjernvarme, Uffe Bro, ved organisationens årlige generalforsamling.

Dansk Fjernvarmes formand Uffe Bro på talerstolen ved årets generalforsamling. Foto: Nils Rosenvold

Alt for mange afgifter og tilskud er strøet ud over energisektoren uden sigte på, hvordan vi samlet set ønsker at indrette energisektoren, og hvordan vi billigst muligt gennemfører den grønne omstilling.

Sådan sagde formand Uffe Bro i sin tale ved Dansk Fjernvarmes generalforsamling.

- Der er brug for at modernisere tilskuds- og afgiftssystemet, så det bliver synkroniseret med virkeligheden og de klimamæssige ambitioner. Det er først og fremmest de økonomiske incitamenter, der afgør sektorens investeringer, men alt for mange oplagte projekter bliver aldrig til noget.

Vi kan ikke vente på Energikommissionen
Ifølge formanden sker det ikke, enten fordi forældede modeller bag de samfundsøkonomiske beregninger blokerer for at udvide fjernvarmeområderne, eller fordi afgifter og skatter får varmeselskabernes bundlinje til at gå i minus, selvom samfundsøkonomien og klimaregnskabet er i plus.

Det får Uffe Bro til at sende en klar appel til politikerne:

- Der er brug for stabile, langsigtede og langtidsholdbare investeringsrammer. Det efterspørger både energisektoren og erhvervslivet. Men lige nu er der lang vej frem til sådan et scenarie. Der findes mange udfordringer, som ikke tåler at blive proppet i en syltekrukke – og som heller ikke kan vente på Energikommissionens arbejde.

Ny teknologi kræver plus i selskabsøkonomien
En af de nye teknologier, der bedst og samfundsøkonomisk billigst sikre sammenhæng i energisystemet, er varmepumper. Varmepumper omsætter el fra vindmøller til varme med høj effektivitet. Trods mange rapporter og meget debat investeres der ikke i varmepumper i fjernvarmesektoren. Hovedårsagen er, at den el, varmepumperne skal bruge til varmeproduktionen, er belagt med den høje PSO-afgift.

- Ligesom andre nye grønne teknologier har varmepumper brug for at man politisk tilpasser rammevilkårene. Trods politisk ønske om udbredelse af varmepumper, så har samme politikere ikke ladet handling følge ord, sagde formanden.

- Varmepumperne kommer ikke ind i fjernvarmesystemerne så længe tariffer, afgifter og PSO langt overstiger selve elprisen. Varmepumperne kommer derfor ikke til at omsætte el fra vindmøller til varme for fjernvarme, uden man politisk vedtager en modernisering og lempelse af tariffer og PSO, sagde Uffe Bro.

Dansk Fjernvarmes årlige generalforsamling blev afholdt på Hotel H.C. Andersen i Odense, hvor mere end 100 medlemmer af Dansk Fjernvarme deltog.

Pressechef Rune Birk Nielsen tlf. 24 90 41 97