Sterisafe

Dansk firma hjælper med at bekæmpe coronavirus

En dansk robot kan stoppe coronavirus med at sprede sig. Nu bliver virksomheden kimet ned.

Et dansk firma hjælper i disse dage med at bekæmpe den frygtede coronavirus over hele verden og dermed stoppe den smitsomme virus.

Den danske virksomhed Sterisafe har opfundet en robot, der kan forhindrede spredningen af den farlige virus. Det får nu myndigheder og virksomheder fra hele verden til at kontakte det danske selskab for at få hjælp.

”Vi får henvendelser fra Sydamerika, Tyskland og andre lande i Europa og Asien. Der er virkelig tryk på i de her dage”, siger COO i Sterisafe, Julien Rzepkowski.

Bruger atmosfærens egen metode

Robotten er den eneste af den type automatiserede robotter på verdensplan, der kan dræbe alle bakterier og vira på alle overflader, i alle sprækker og hjørner. Det foregår ved, at personalet kører robotten ind i det rum, der skal desinficeres. Alle forlader rummet, som derefter forsegles. Robotten stråler ozon ud overalt i rummet. Ozonen slår alle vira og bakterier ihjel på alle overflader, i sprækker og hjørner. Så trækker robotten ozonen tilbage og omdanner den til ilt ved hjælp af en katalysator. Den fjerner samtidig alle uønskede partikler fra luften.

Robotten slår vira og baketerier ihjel

Rummet er nu fuldstændig rent, dvs. også omkring dørhåndtag, under sengegærde etc. Dermed har robotten fjernet coronavirus i rummet, så smitten ikke spreder sig. Det eneste, robotten har brug for, er vand og elektricitet. Mens desinfektionen foregår, kan personalet via fx en iPad overvåge tilstedeværelsen af vira i rummet, så de ved, hvornår robotten er færdig og rummet desinficeret. Alle målinger af robottens effektivitet er udført af uafhængige laboratorier, for eksempel Dansk Teknologisk Institut og bruges blandt andet på tyske laboratorier.

Sterisafe og dens distributører er blandt andet blevet kimet ned af europæiske virksomheder og myndigheder, herunder fra Tyskland, der har oplevet de første eksempler på patienter med coronavirus samt europæiske og sydamerikanske lande, da virus’en fx netop er blevet konstateret i Ecuador. I den maritime verden arbejder Sterisafe sammen med tyske Loewe Marine, som er blevet kontaktet af adskillige krydstogtskibe, som er bekymrede for et virusudbrud på deres skibe. For nylig oplevede 7000 passagerer at være fanget på et krydstogtskib udenfor Italiens kyst, da der var frygt for coronavirus hos et kinesisk ægtepar.

Fakta

Teknologien indeni robotten bygger på en patenteret opfindelse, der er udviklet af cleantech-virksomheden Infuser.

Sterisafe har eksisteret siden september 2019.

COO Julien Rzepkowski
jr@sterisafe.eu