Dansk Energi: Puljen til at opføre landvindmøller og solceller barberes uden varsel

Den samlede støttepulje til landvindmøller og solcelleparker skæres voldsomt i det teknologineutrale udbud som åbnes i dag. I 2018 leverede aktørerne projekter til langt under loftet for støtteprisen, og branchen er derfor forundrede over beslutningen. Man forringer desværre vilkårene helt uden varsel, lyder det fra Dansk Energi

Egentlig var det politisk aftalt, at der skulle afsættes cirka 600 mio. kr. til at opføre landvindmøller og solcelleparker 2019, men nu viser det sig, at puljen uden varsel mere end halveret til 258 mio. kroner. Og det undrer branchen

- Ændringen sker helt pludseligt, og er et eksempel på, at man ændrer rammevilkår i sidste øjeblik. Det medfører utryghed i en branche, der opererer med langsigtet planlægning af store projekter. Det er vigtigt, at man skaber stabile rammer for investeringerne, hvis man vil sikre fortsat billig vedvarende energi, siger branchechef hos Dansk Energi, Kristine Grunnet.

- Aktørerne på markedet har gentagne gange vist, at landvindmøller og solceller giver os mest vedvarende energi for pengene, så det undrer os, at man vælger at skære netop der, siger hun.

Resultatet af det første teknologineutrale udbud viste, at en støtte på 2,28 øre per kilowatt-time – udover markedsprisen på el de næste 20 år – var alt, hvad var nødvendigt for at opstille landvindmøller og solceller. Ved det første teknologineutrale udbud sidste år tog landmøllerne 78 procent af midlerne, mens sol tog de resterende 22 procent.

Og Kristine Grunnet understreger, at branchens aktører er tæt på helt at løsrive sig fra offentlige støttekroner, så både vind- og solenergi vil klare sig på helt normale markedsvilkår.

- Men vi er der ikke helt endnu. Vi skal udbygge den grønne energi massivt, og kun de allerbedste arealer for vind og sol vil kunne klare sig på markedsvilkår. Der vil stadig være projekter, som af forskellige grunde vil have svært ved at klare sig helt uden tilskud. Det kan de på længere sigt – men lige nu gælder det om at bevare investorsikkerheden og ikke trække tæppet væk under dem, sige Kristine Grunnet.