Dansk Energi om varmecheckaftale: Godt med klart signal om udfasning af naturgas

En skærpet tone mod naturgas i opvarmning af huse og løfter om en kommende klar plan for, hvordan Danmark kan skrotte det, er de vigtigste elementer i aftale om varmecheck, mener Dansk Energi, der samtidig anerkender behov for nødhjælp til økonomisk trængte varmekunder.

Trængte naturgasvarmekunder kan snart se frem til en økonomisk håndsrækning på 1 mia kroner.

Et flertal i Folketinget har netop indgået en aftale om en hjælpende varmecheck til husstande, der tjener mindre end 550.000 kroner om året, og hvor boligen er opvarmet med naturgas eller fjernvarme fra naturgas. Og også kunder med varmepumpe kan se frem til en økonomisk håndsrækning.

Ifølge Dansk Energi er det vigtigste dog, at aftalen indeholder en klar målsætning om, at den fossile naturgas skal ud af vores opvarmning hurtigst muligt og inden 2030. At gasfyrene skal skrottes hurtigt, at der ikke skal installeres nye, og at regeringen skal lægge en konkret plan og sætte en konkret dato for, hvornår det skal være slut med at opvarme sit hus med gas.

- Hvis man vil sende støtte til den naturgas, som vores klimamål kræver, vi skrotter, så er det altså helt nødvendigt med en modvægt. Et stærkt signal om, at checken er engangs-nødhjælp, og at naturgas nu skal ud af vores opvarmning, er nødvendigt, og det giver denne aftale, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi

- Den eneste reelle vaccine mod vanvittige energipriser er grøn omstilling. Naturgassen skal ud, den grønne strøm skal ind, og den udvikling skal speedes op. Vi skal have mere vedvarende energi. Vi skal have varmepumper og grøn fjernvarme. Så det er godt, at aftalen siger, at der skal lægges en klar plan for udfasning af naturgas. På den måde kan vi helt grundlæggende undgå varmechecks og lappeløsninger i fremtiden, og kunderne ved, hvad de skal sigte efter, siger Lars Aagaard.

Han anerkender samtidig, at selve aftalen om at sende en varmecheck til trængte kunder, er nødvendig i den nuværende situation, men er samtidig lettet over, at varmechecken går til en afgrænset gruppe.

- Vi har selvfølgelig forståelse for, at nogle kunder har brug for hjælp. Ingen kunne forudsige gasprisernes himmelflugt – det skete hurtigt og overraskende for alle, og nogle har simpelthen svært ved at rumme det i budgettet. Derfor er det godt med en håndsrækning – men det er også godt, at hjælpen går ud til de laveste indkomster, at økonomien i den er afgrænset og kun sendes denne ene gang, siger Lars Aagaard.