Dansk Energi om regeringens klimaudspil: Vigtige initiativer, men det er ikke en klimaplan

Der er gode første skridt mod Danmarks klimamål. Men Dansk Energi savner fortsat en samlet klimaplan der viser, hvordan vi når 70% målet og dermed en ramme for, hvad det er for en opgave den grønne del af energisektoren skal løfte.

Mere vind hurtigere, to energi-øer, farvel til den sorte del af fjernvarmen, ud med olie- og naturgasfyr, lavere elvarmeafgift og så en udviklingsplan for nye grønne teknologier som CO2-fangst og power-to-x. Overskrifterne og mange af initiativerne er rigtige – blandt andet fortjener regeringen ros for en ny strategi for udbygning af havvind.

- I dag slår vi fast, at havvind for alvor skal være Danmarks styrkeposition nummer 1, og grøn el skal skubbe fossil energi ud. Nu skal forhandlingerne sikre, at man skruer et hak mere op for ambitionerne for de kommende års udbygning. Vores søterritorium rummer muligheder for at producere uanede mængder af billig grøn el og power-to-x brændsler til gavn for dansk erhvervsliv og hele Europas grønne omstilling, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi, og efterspørger derfor en konkret etableringspulje til power-to-x.

Lars Aagaard anerkender også regeringens fokus på, at olie- og naturgasfyr skal væk, og at fjernvarmen bliver grønnere ved at afgiften på elvarme bliver sænket markant – det vil give husholdninger og erhvervsliv en økonomisk håndsrækning til at investere i eldrevne varmepumper.

- Elektrificering spiller en megarolle i vores bestræbelser på at gøre varmen grøn, og det er udenfor enhver diskussion, at olie- og naturgasfyrene skal væk. Det er bare at få det gjort – og at sænke afgiften på elvarme markant er et klart skridt i den rigtige retning. Men det kræver dog også, at forbrugerne får klar besked om naturgassens udløbsdato, siger Lars Aagaard.

Han peger dog på, at udspillet generelt mangler ambition:

- Initiativerne er generelt gode, men udspillet leverer kun en tiendedel af de CO2-reduktioner, der er nødvendige for at nå målet om at reducere vores CO2-udledninger med 70 procent. Så der skal lægges en hel del yderligere i de politiske forhandlinger, som nu går i gang, siger Lars Aagaard.

Han understreger samtidig, at hele energisektoren ”i den grad” mangler rammer og retning for, hvordan den skal gå foran på vejen mod målet i 2030, hvor CO2-udledningerne skal mindskes med 70 procent i forhold til 1990.

- De investeringer, sektoren skal foretage i blandt andet elinfrastruktur til fremtidig elektrificering, ligger i mange-milliard-klassen og skal foretages over mange år, så vi har simpelthen ikke tid til at vente på gode intentioner. Vi har brug for en egentlig klimahandlingsplan, der giver os de rette rammer – og dem har vi desværre ikke fået med dette udspil.

Dansk Energi foreslår, at regeringen lander en klimaaftale på energiområdet inden sommer med minimum følgende tiltag:

• Skab rammerne til, at de nødvendige investeringer i at opgradere elnettet kan foretages
  • Udbyd mindst 5 GW havvind inden 2025 for at dække fremtidens elforbrug
  • Etableringspulje til power-to-x på 500 millioner kroner årligt
  • Fasthold udbud af landvind og sol
  • Nedsæt kWh-grænsen så også enlige og pensionister kan få gavn af den lave elvarmeafgift
  • Plan for udfasning af naturgas, så forbrugerne kender udløbsdatoen
  • Plan for en hurtig udfasning af kul
  • Straks efter sommer tages fat på CO2-udfordringen i transportsektoren

Dansk Elbil Alliance: Klimarådets anbefalinger på rette vej9.3.2020 15:32:37 CETPressemeddelelse

Klimarådet har under overskriften ”Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion” præsenteret sine anbefalinger til at nå klimalovens ambitioner. Rådet har fokus på elektrificering af transporten, og her er udgangspunktet en målsætning på mindst 1 million – og måske snarere 1,5 millioner - elbiler i 2030. Derfor anbefaler Klimarådet en strategi for udrulning af ladestandere for at skabe den nødvendige infrastruktur om de mange nye elbiler. Branchechef i Dansk Elbil Alliance Lærke Flader hæfter sig ved de gode takter i rådets rapport ”Klimarådets rapport er et solidt arbejde og et godt grundlag for den grønne omstilling, der viser, at vi har brug for en national strategi for udrulning af ladeinfrastruktur i Danmark – hellere i dag end i morgen. Vi skal sikre, at virksomheder der udruller ladeinfrastruktur har de rette rammevilkår for at opsætte ladestandere i hele Danmark, der hvor vi har brug for dem, og så vi sikrer fortsat konkurrence mellem selskaberne. Det er vi helt enige med