Dansk Energi om klimarapport: Det haster med handling

Vi når ikke Parisaftalens mål om maksimalt 1,5 grads temperaturstigning, hvis ikke vi bekæmper klimaforandringerne i et markant højere tempo, lyder det fra FN’s klimapanel. Danmark er duks i FN, men også vi skal sætte farten op, mener Dansk Energi.

Vi har direkte kurs mod et varmere klima og de negative følger det vil få for vores fælles fremtid.

Klimaforandringerne er i fuld gang, de påvirker allerede nu den verden, vi lever i, og globalt er der ingen tegn på, at vi sænker tempoet på opvarmningen af kloden. 1,5 gradsmålet synes tabt, og med mindre verden skifter kurs nu, bliver det kun værre.

Så nedslående lyder essensen af den rapport, som FN’s klimapanel, IPCC, i dag har offentliggjort – det såkaldte ”Summary for policymakers”.

- Det haster med handling, og løsningerne kender vi: Forceret elektrificering som erstatning for kul, olie og gas, mere vedvarende energi, energieffektivitet, lagring og anvendelse af fanget CO2 til grøn brint. El fra sol og vind er klimakampens kraftigste våben, så hele verdens energisektor står foran en kæmpeopgave. Heldigvis er Danmark langt fremme, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi, og fortsætter:

- Den danske regering og partierne bag 70%-målet har taget hul på både en plan for at forstærke elnettet, så det passer til det stigende forbrug, og har lagt an til en elektrificeringsstrategi. Sammen med planerne om to energiøer og en bilbeskatning, der får danskerne til at købe elbiler, er vi på rette vej – det skal bare, som i alle andre lande, gå hurtigere.

- Vi skal have olie, naturgas og kul helt ud. Væk med oliefyr, ind med eldrevne varmepumper og en plan for udfasning af naturgas til fordel for grøn gas og el. En grøn skattereform kommer til at spille en nøglerolle, så energikunder økonomisk guides til at træffe de rigtige grønne valg, siger Lars Aagaard.

Indirekte elektrificering af tung transport

Grøn el kan omdannes til grøn brint og videre raffineres til brændsler, der kan bruges i industri, tung transport, skibs- og luftfart (PtX). Den indirekte elektrificering via den type brændsler bliver afgørende for at udfase fossil energi i sektorer, hvor en ledning og et batteri ikke rækker, påpeger Lars Aagaard.

- Hvis Parisaftalens mål om CO2-neutralitet i 2050 skal nås, skal også lastbiler, fly og færger kunne tanke grønt brændstof. Det skal være virkeligheden om mindre end ti år. Skalering og industrialisering af teknologien er nødvendig, og derfor haster det med udspil fra regeringen på det felt.

Kun lidt over halvdelen af de lande, der i 2015 underskrev Parisaftalen har endnu afleveret nye forslag til, hvordan de vil mindske deres udledning af CO2. Her er Danmark med ambitiøse klimamål blandt FN’s klimadukse.

- Regeringen og partierne bag 70%-målet har placeret Danmark rigtigt i de globale forhandlinger, og det understøtter opfattelsen af Danmark, og dermed dansk erhvervsliv, som et foregangsland, hvor andre kan finde svar på, hvordan energiforbruget gøres grønt og effektivt. Det skal vi udnytte. Vi har en unik mulighed for at gøre vores grønne energi og -teknologi til et endnu større eksporteventyr, siger Lars Aagaard.