Dansk Energi om finansloven: Alle grønne investeringer tæller

Der står corona hen over finansloven for 2021, men den indeholder også grønne investeringer for at overkomme den økonomiske krise, der er opstået af coronakrisen. Og det er godt, mener Dansk Energi, der dog håber på, at finansloven følges op af en ambitiøs grøn skattereform.

- Det er både naturligt og rigtigt, at Finansloven er indgået med øje for den økonomiske krise, som coronapandemien har bragt med sig. Men jeg sporer også i finansloven en klar erkendelse af, at vi skal gøre mere for at forcerer den nødvendige udfasning af den olie og naturgas, vi i dag bruger til at opvarme danske boliger. Ros for det.

Sådan lyder reaktionen fra administrerende direktør i Dansk Energi, Lars Aagaard på Finansloven for 2021, der netop er indgået aftale om i dag mellem regeringen, Det Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet.

Aftalen indeholder blandt andet en række stimulitiltag, og den største grønne post på finansloven er, at der sættes yderligere 810 millioner af frem mod 2025 som støtte til, at danskerne kan udskifte deres olie- og naturgasfyr med grøn varme f.eks. eldrevne varmepumper. Det giver med det samme CO2-reduktioner og konkrete jobs, lyder det fra Dansk Energi.

- Med denne finanslovsaftale sættes der yderligere tryk på skrotning af olie- og naturgasfyr til fordel for at installere f.eks. klimaeffektive varmepumper. Sammen med udrulning af ladeinfrastruktur til elbilerne, som fredagens aftale om bilafgifter gør nødvendig, er det en let og hurtig måde at skabe grøn effekt på til gavn for klima og for vækst og arbejdspladser i hele landet, siger Lars Aagaard.

Han henviser til en analyse foretaget af COWI for Dansk Energi, der blev offentliggjort i november. Den viser, at den grønne omstilling, der kræves for at nå klimalovens målsætning om 70 pct reduktion af vores CO2-udledninger i 2030, vil kræve 290.000 årsværk at gennemføre. Og at der især vil blive skabt flere job til smede, VVS’ere, elektrikere og ikke-faglærte med særlige kompetencer.

- Og så hæfter jeg mig også ved, at bredbåndspuljen er forlænget, så virksomheder og private på tværs af Danmark får adgang til hurtigt bredbånd, siger Lars Aagaard.

Han efterspørger dog fortsat en langsigtet plan mod klimamålet i 2030. Han mener, at den grønne skattereform, der forhandles i disse uger, bør bidrage med større CO2-reduktioner end regeringens oplæg, der har et for snævert fokus på energiforbruget i erhvervet.

- En ambitiøs grøn skattereform haster. Den skal give alle energikunder et klart prissignal om, hvad det koster at bruge fossile brændsler i fremtiden. Kunderne skal have et klart indblik i de politiske målsætninger, så deallerede nu træffer de rigtige valg om at varme deres boliger op med grøn varme, siger Lars Aagaard og fortsætter:

- Når vi får en langsigtet plan med klare prissignaler, er energisektoren klar til at levere. Men vi kan kun levere til tiden, hvis vi ved, hvad vi skal levere.