Dansk Energi om Eldrup-kommissionen: Afklaring haster
Dansk Energi nikker anerkendende til det arbejde, som Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, også kaldet Eldrup-kommissionen, har fremlagt i dag. Men organisationen mener samtidig, at rapporten viser, at der reelt ikke er de store valgmuligheder, hvis klimalovens mål om at reducere Danmarks CO2-udledninger med 70 pct i 2030, skal nås.
- Politikerne har reelt kun ét valg: Hvis elbilerne skal skubbe tilstrækkeligt mange benzin- og dieselbiler af vejene til, at vi kan nå klimalovens 2030-mål, så dur kun kommissionens mest ambitiøse model, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi.
Især Kommissionens ide om at lade registreringsafgiften være afhængig af udledt CO2 pr. kørt kilometer kombineret med et bundfradrag for elbiler, lyder i Lars Aagaards ører som en god ide. Samtidig skal man begrænse kørslen i benzin og dieselbiler ved at sætte afgifterne fossile brændsler op. Og så sparker han bolden videre til Folketinget:
- Klimaloven er jo ikke til diskussion, så hvis politikerne vælger en model, hvor personbilerne ikke leverer det, de skal, for at vi når 2030-målet, skal andre jo holde for. Siger man nej til 1 mio. el- og brintbiler og nej til at mindske antallet af benzin- og dieselbiler på danske veje, ja, så skylder man samtidigt at svare på, hvem der skal lukke hullet: Landbruget, tung transport eller industrien? spørger Lars Aagaard og understreger nødvendigheden af at sætte tempoet op.
- Hurtig afklaring er nødvendig. Skal et nyt bil- og energibeskatningssystem kunne implementeres, så det virker fra 1. januar, skal politikerne sætte sig til forhandlingsbordet og blive enige inden for få uger. Husk på, at skatteministeriet samtidig skal garantere, at det nye system kan administreres fra 1. januar, siger Lars Aagaard.
Appel til politikerne
Han sender derfor en appel om, at politikerne enten meget hurtig bliver enige om en ny model, der kan administreres – eller at de må acceptere at forlænge de gældende afgifter for elbiler med yderligere ét år.
- Sker det ikke, vil elbilerne møde en afgiftsmur første januar, og markedet vil gå helt i stå, advarer Lars Aagaard.
Ud over at sende en appel om højt ambitionsniveau og hurtig afklaring er Dansk Energi bekymret for, at afgiften på elbilernes brændstof i fremtiden sættes op.
I dag er elbiler begunstiget af en elafgift på samme lave niveau som den, politikerne netop har tildelt el til varme. Men den lave sats for strøm til biler er midlertidig og udløber med udgangen af 2021. Og Eldrup-kommissionen foreslår ikke at gøre lettelsen permanent.
Dermed risikerer elbilejeren at afgiften stiger fra 0,4 øre pr kWh til 89 øre pr kWh, hvilket svarer til en ekstraudgift på brændstof på ca. 3300 kr. for en gennemsnitlig for elbilsejer.
- Det er helt uforståeligt og giver på ingen måde mening midt i en grøn omstilling. Øvelsen består jo i netop at gøre grønt billigere, ikke dyrere. Så det skal tænkes om igen, siger Lars Aagaard.
Dansk Energi anbefaler derfor, at politikerne lader el til elbiler være beskattet på samme niveau som el til opvarmning. Dels for at det ikke bliver dyrere for den enkelte at køre i sin elbil – dels for at fremme opstilling af flere ladestandere.
Nøgleord
Kontakter
Birgitte HougaardPressechef
Tlf:35 30 04 78bho@danskenergi.dkInformation om Dansk Energi
Dansk Energi er erhvervs- og interesseorganisation for energiselskaber i Danmark. Sammen leverer vores medlemmer stadigt grønnere strøm til danskerne samtidig med, at de sikrer strøm i stikkontakten 99,99 procent af tiden til konkurrencedygtige priser.
Den danske energiindustri beskæftiger samlet set flere end 56.000 danskere og er med sine milliardtunge investeringer i infrastruktur og teknologi et af Danmarks stærkeste erhverv. Energiindustrien er en grundpille i dansk eksport. I 2016 eksporterede Danmark nemlig energiteknologi for 75,6 mia. kroner, svarende til 11 procent af den samlede vareeksport.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Energi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Energi
Lars Aagaard stopper som administrerende direktør i Dansk Energi23.3.2022 15:25:12 CET | Pressemeddelelse
Som led i fødslen af Green Power Denmark fratræder Lars Aagaard efter gensidig aftale. Lars Aagaard har i 15 år stået i spidsen for Dansk Energi.
Power-to-X-strategi giver endelig bevægelse fra ord til handling15.3.2022 09:34:45 CET | Pressemeddelelse
Ny aftale om Power-to-X-strategi er første skridt på vej mod en stærk dansk Power-to-X-industri og på at gøre Danmark til foregangsland på området. Aftalen indvarsler historisk udbygning med grøn strøm og anerkender, at investorer i elektrolyse og elektrofuels skal have både klarhed og strategisk ambition, mener Dansk Energi.
Enig med Klimarådet: Mere grøn strøm skal bringe os i klimamål25.2.2022 10:45:38 CET | Pressemeddelelse
Der skal udbygges massivt med vindmøller og solceller til at producere langt mere grøn strøm, hvis Danmark skal nå sine klimamål. Sådan lyder det fra Klimarådet i ny statusrapport, der vurderer udsigten til at komme i klimamål. Dansk Energi giver tommel op.
Viceadministrerende direktør Anders Stouge skal fremover stå i spidsen for DI Byggeri i Dansk Industri25.2.2022 10:02:22 CET | Pressemeddelelse
Anders Stouge har efter 10½ år i Dansk Energi valgt at skifte til ny stilling som branchedirektør for DI Byggeri i Dansk Industri. Anders Stouge kom til Dansk Energi i 2011 fra en stilling som underdirektør i Dansk Industri med ansvar for DI Energi.
Dansk Energi om varmecheckaftale: Godt med klart signal om udfasning af naturgas11.2.2022 10:44:20 CET | Pressemeddelelse
En skærpet tone mod naturgas i opvarmning af huse og løfter om en kommende klar plan for, hvordan Danmark kan skrotte det, er de vigtigste elementer i aftale om varmecheck, mener Dansk Energi, der samtidig anerkender behov for nødhjælp til økonomisk trængte varmekunder.