Dansk Energi om Eldrup-kommissionen: Afklaring haster

Der er masser af gode ting at hente i Eldrup-kommissionens rapport, men skal vi nå de klimamål, vi selv har sat i klimaloven, er der behov for en hurtig afklaring og en ambitiøs afgiftsmodel. Det mener Dansk Energis administrerende direktør, Lars Aagaard.

Dansk Energi nikker anerkendende til det arbejde, som Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, også kaldet Eldrup-kommissionen, har fremlagt i dag. Men organisationen mener samtidig, at rapporten viser, at der reelt ikke er de store valgmuligheder, hvis klimalovens mål om at reducere Danmarks CO2-udledninger med 70 pct i 2030, skal nås.

- Politikerne har reelt kun ét valg: Hvis elbilerne skal skubbe tilstrækkeligt mange benzin- og dieselbiler af vejene til, at vi kan nå klimalovens 2030-mål, så dur kun kommissionens mest ambitiøse model, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi.

Især Kommissionens ide om at lade registreringsafgiften være afhængig af udledt CO2 pr. kørt kilometer kombineret med et bundfradrag for elbiler, lyder i Lars Aagaards ører som en god ide. Samtidig skal man begrænse kørslen i benzin og dieselbiler ved at sætte afgifterne fossile brændsler op. Og så sparker han bolden videre til Folketinget:

- Klimaloven er jo ikke til diskussion, så hvis politikerne vælger en model, hvor personbilerne ikke leverer det, de skal, for at vi når 2030-målet, skal andre jo holde for. Siger man nej til 1 mio. el- og brintbiler og nej til at mindske antallet af benzin- og dieselbiler på danske veje, ja, så skylder man samtidigt at svare på, hvem der skal lukke hullet: Landbruget, tung transport eller industrien? spørger Lars Aagaard og understreger nødvendigheden af at sætte tempoet op.

- Hurtig afklaring er nødvendig. Skal et nyt bil- og energibeskatningssystem kunne implementeres, så det virker fra 1. januar, skal politikerne sætte sig til forhandlingsbordet og blive enige inden for få uger. Husk på, at skatteministeriet samtidig skal garantere, at det nye system kan administreres fra 1. januar, siger Lars Aagaard.

Appel til politikerne

Han sender derfor en appel om, at politikerne enten meget hurtig bliver enige om en ny model, der kan administreres – eller at de må acceptere at forlænge de gældende afgifter for elbiler med yderligere ét år.

- Sker det ikke, vil elbilerne møde en afgiftsmur første januar, og markedet vil gå helt i stå, advarer Lars Aagaard.

Ud over at sende en appel om højt ambitionsniveau og hurtig afklaring er Dansk Energi bekymret for, at afgiften på elbilernes brændstof i fremtiden sættes op.

I dag er elbiler begunstiget af en elafgift på samme lave niveau som den, politikerne netop har tildelt el til varme. Men den lave sats for strøm til biler er midlertidig og udløber med udgangen af 2021. Og Eldrup-kommissionen foreslår ikke at gøre lettelsen permanent.

Dermed risikerer elbilejeren at afgiften stiger fra 0,4 øre pr kWh til 89 øre pr kWh, hvilket svarer til en ekstraudgift på brændstof på ca. 3300 kr. for en gennemsnitlig for elbilsejer.

- Det er helt uforståeligt og giver på ingen måde mening midt i en grøn omstilling. Øvelsen består jo i netop at gøre grønt billigere, ikke dyrere. Så det skal tænkes om igen, siger Lars Aagaard.

Dansk Energi anbefaler derfor, at politikerne lader el til elbiler være beskattet på samme niveau som el til opvarmning. Dels for at det ikke bliver dyrere for den enkelte at køre i sin elbil – dels for at fremme opstilling af flere ladestandere.