Dansk Energi: Klimalov skal følges op af klimahandling

Et bredt flertal i Folketinget står bag klimaloven. Det sikrer stabilitet om retningen, mener Dansk Energi, der nu opfordrer til hurtig klimahandling, der gør danskernes energiforbrug grønnere.

Et bredt politisk flertal indgik fredag aften en aftale om en klimalov, der binder Folketinget til at reducere Danmarks udledning af drivhusgasser med 70 procent i 2030 set i forhold til udledningen i 1990.

Dansk Energi roser alle partier for at få enderne til at mødes, så vi står med en klimalov, der har solid opbakning i Folketinget:

- Klimakampen skal vi udkæmpe i fællesskab. Derfor er det afgørende, at et bredt flertal bakker op om klimaloven. Det viser, at politikerne forstår vigtigheden af stabile rammer for energibranchen, der skal foretage kæmpe investeringer i at opføre mere vedvarende energi og fremtidssikre elnettet, så vi kan få den grønne energi ind de steder, hvor vi fortsat bruger fossile brændsler, siger adm. direktør i Dansk Energi, Lars Aagaard.

Han opfordrer nu til, at klimaloven følges op af politisk handling.

- Nu er vi enige om retningen, og klimarejsen 2030 kan for alvor begynde. Det er ikke nogen spadseretur, men vi kender godt en del af vejen til mål. Vi skal have folk ud af de fossile biler, vores huse skal opvarmes uden sorte brændsler, og vi skal satse på power-to-X, så vi knækker klimakoden i tung transport, skibe og fly. Næste kapitel er handling, siger Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi.

Danmark skal tage internationalt ansvar
Med aftalen forpligtiger regeringen sig til, at Danmark bidrager til at reducere udledningerne af drivhusgasser globalt. Hvert år skal regeringen redegøre for Danmarks internationale klimaindsats:

- Vi kan gøre meget selv i Danmark, men vi kan gøre endnu mere for at hjælpe resten af Europa til at blive grøn. Vi har de bedste forhold i verden til at producere grøn strøm på havet, der kan bruges direkte i bilerne i Berlin, Budapest og Bratislava. Og med strøm kan vi lave de brændstoffer, der skal hældes på lastbiler, skibe og fly i fremtiden. Det er derfor afgørende, at klimaloven slår fast, at Danmark skal løfte et internationalt ansvar, siger Lars Aagaard.

Dansk Energi: Klimaaftale gør grøn strøm til dansk styrkeposition22.6.2020 06:53:12 CESTPressemeddelelse

Med masser af grøn el fra to energi-øer, samt Power-to-X og eldrevne varmepumper er den nye klimaaftale et solidt grønt fremskridt. Sammen med vedvarende energi fra landvind, sol, bæredygtig biomasse og biogas har energisektoren nu teknologier til at levere den grønne energi, der frem mod 2030 skal reducere CO2- udledninger på tværs af sektorer. Det er en god aftale for energikunderne, der flugter med anbefalingerne fra regeringens Klimapartnerskab for energi og forsyning, lyder det fra Dansk Energi.