Dansk El-Forbund: TDC risikerer at lade 44 serbiske elektrikere i stikken

…sagen er et lærestykke for virksomheder som TDC, når det gælder social dumping, mener Dansk El-Forbund

De seneste uger har Danmarks Radio afdækket bekymrende vilkår for de udenlandske elektrikere, som arbejder på opgraderingen af Yousee´s såkaldte giganet. TDC får i disse måneder nettet opgraderet af underleverandører.

TDC opsagde dog fredag samarbejdet med serbiske Roaming Networks på grund af løn- og arbejdsforholdene i virksomheden. Den anden underleverandør Constructel indgik overenskomst med Dansk El-Forbund onsdag den 9. august, og fortsætter arbejdet for TDC.

- For os handler det om at få ordnede forhold for alle elektrikere, men når TDC bare opsiger kontrakten med arbejdsgiveren for 44 serbiske elektrikere og teknikere, så sparker TDC jo nedad mod de 44 serbere. I stedet kunne man have brugt det fagretslige system, der ligger i den danske model, hvor vi løser problemerne i fællesskab og afvente det møde, der allerede var begæret til at afklare forholdene, påpeger formand for Dansk El-Forbund Jørgen Juul Rasmussen.

For Dansk El-Forbund handler indsatsen mod social dumping om at sikre danske løn- og arbejdsvilkår for elektrikere - også udenlandske, som får arbejde i Danmark.

- Vi er tilfredse med, at TDC tager de udenlandske elektrikeres forhold alvorligt. Men vi er dybt bekymrede over, at TDC gør det på en måde, som pludseligt efterlader 44 serbiske elektrikere uden arbejde. De ansvarlige er TDC og deres arbejdsgiver i Roaming Networks. De serbiske elektrikere har medvirket til at kaste lys over forholdene, men ender de med at stå med straffen for arbejdsgivernes uregelmæssigheder, siger Jørgen Juul Rasmussen.

34 ud af de 44 serbiske elektrikere og teknikere, som har arbejdet for Roaming Networks i Danmark, er medlemmer i Dansk El-Forbunds afdelinger København og Østjylland. Afdeling København er nu ved at undersøge mulighederne for, at de serbiske medlemmer kan overgå til arbejde hos den eller de virksomheder, der skal overtage opgaven for TDC.

Jørgen Juul Rasmussen ser sagerne som et udtryk for, at selv om vi er nået et stykke i indsatsen mod social dumping, så er der et godt stykke endnu:

- Virksomhederne TDC og Huawei har fået en alvorlig øjenåbner i forbindelse med den seneste tids alvorlige sager. Man kan ikke nøjes med krav på et stykke papir. Der er brug for kontrol og dialog fra starten med underleverandørerne, så de forstår alvoren. Det er er TDC og andre uden tvivl rigtig gode til, når det gælder andre forhold, men de er nødt til at være lige så skarpe, når det gælder medarbejdernes vilkår. Ellers vil disse sager gentage sig igen og igen.

Elektriker-formanden opfordrer til et endnu stærkere samarbejde mod social dumping mellem virksomheder, arbejdsgiverorganisationer og fagforeninger:

- Vi har en fælles interesse her. Risikoen er jo ikke kun, at vilkårene undergraves for danske lønmodtagere, men også at ordentlige danske virksomheder mister muligheden for at deltage i fremtidens entrepriser, når de underbydes på den måde, vi har set i disse to sager.