Dansk e-handel i monumental udvikling: 20% vækst på ét år

København, 13. September 2016: Selvom onlineforbruget i Danmark stadig er mindre end i Norge og Sverige, så viser friske tal fra Dansk E-handel 2016-rapporten, at dansk e-handel er i absolut topform: I alt omsætter danske webshops nu for DKK70,4mia mod DKK72mia i Norge og DKK79-mia i Sverige, hvilket vækker begejstring:

»I de 10 år vi har taget temperaturen på e-handlen i de nordiske lande, har vi ikke set noget lignende: Med 20% vækst på ét år er Danmark uden sammenligning dét land i Norden, der vokser mest. Det er en monumental udvikling, der overgår alle forventninger og sætter en tyk streg under, hvorfor e-handel er en seriøs udfordrer til den fysiske detailhandel«, udtaler Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS Payment Services, førende inden for online betaling og en del af Nets, der står bag analysen og baserer sig på svar fra i alt 5.000 respondenter interviewet af YouGov.

Danmark kan overhale Norge og Sverige

Ifølge nøgletallene fra den årligt tilbagevendende rapport vokser dansk e-handel med ca. DKK11,7mia i omsætning; fra DKK58,7mia i 2015 til svimlende DKK70,4mia i 2016. Selvom årets fremgang på 20% er unik set i forhold til det forgangne år, hvor e-handlen voksede med »kun« 8% (2015), tegner der sig et uafbrudt og intensiverende vækstbillede over det seneste femår:

»Med en fremgang de sidste 5 år på 70% til over DKK70mia i omsætning er der udsigt til, at dansk e-handel kan overgå den norske og svenske e-handel indenfor de næste par år, hvis udviklingen fortsætter. Flere og flere danskere vælger at handle over nettet i takt med, at teknologien udvikler sig og brugervenlighed og sikkerhed forbedres. De sidste 3 år er der sket mere i form af vækst og teknologisk udvikling end i de forgange 15. Det tog eksempelvis DIBS Payment Services 15 år at runde den første milliard transaktioner - og den næste milliard kun 3 år«, udtaler Henriette Høyer, der spår forrygende fremtidsudsigter for danske aktører i branchen.

Nemmere betaling øger forbruget

Årsagen til stigningen i e-handlen skal bl.a. findes i en kraftig vækst indenfor handel på mobile en-heder. I dag har hele 45% af danskerne handlet via mobilen eller tablet ifølge rapporten; en fremgang på 5 procentpoint ift. 2015 (før 40%) og i alt en vækst i omsætningen på 112% siden 2012. Ifølge Henriette Høyer er det dog blot en forsmag på, hvad fremtiden kan bringe af vækst:

»Vores kæreste eje (mobilen, red) bærer vi i dag overalt. Vi kigger på mobilen et utal af gange i løbet af dagen, og derfor er det naturligvis ikke mærkeligt, at e-handlen fra de mobile enheder vok-ser eksplosivt. Faktum er, at det om blot nogle år vil blive endnu lettere at betale via din mobil, eftersom næsten al udvikling inden for betalingsløsninger på nettet har fokus på netop denne kanal, og dét øger forbruget. Det kommer aldrig til at gå langsommere end i dag«, vurderer Henriette Høyer.

Du kan downloade rapporten lige her på 30 sek.

DIBS, førende inden for online betaling og en del af Nets, har det bredeste udvalg af enkle og sikre betalingsløsninger på nettet i Norden. Virksomheden blev etableret i 1998 og var en pioner inden for betalinger på nettet og har i dag nået 2 milliarder gennemførte transaktioner. DIBS har mere end 15.000 webshops som kunder, og hvert år vælger tusinder af nye webshops at benytte en DIBS-løsning. Over 100 medarbejdere i Sverige, Danmark og Norge arbejder hver dag for at gøre det nemt at modtage betaling på nettet.

For mere information, supplerende udtalelser eller interviewforespørgsler bedes kontakt henstillet:

Henriette Høyer

Head of Sales, primær kontaktperson