Dansk direktør i spidsen for ny international organisation

Direktør i Dyrenes Beskyttelse Britta Riis er netop blevet valgt som bestyrelsesformand for den internationale organisation World Federation for Animals. Her skal hun stå i spidsen for dyrevelfærdsorganisationer fra hele verden, der sammen taler dyrenes sag på internationalt FN-niveau.
Britta Riis er blevet valgt som bestyrelsesformand for den globale dyrevelfærdsorganisation World Federation for Animals. Organisationen har medlemmer fra hele verden og sætter dyrevelfærd på dagsordenen i FN-systemet.

Med stiftelsen af World Federation for Animals i februar 2021 fik verdens dyr en global stemme, der taler deres sag på det højeste politiske niveau i FN-systemet. Dyrevelfærdsorganisationer fra hele verden arbejder sammen på at forbedre dyrevelfærden for millioner af dyr ved at bringe dyrevelfærd på den globale politiske dagsorden.

Direktør i Dyrenes Beskyttelse Britta Riis er netop blevet valgt som bestyrelsesformand for den globale organisation, og står dermed i spidsen for et samarbejde på tværs af landegrænser, sprog og kultur. Alt sammen for i fællesskab at kunne gøre en forskel for verdens dyr.

- Dyrevelfærd er et globalt anliggende, der ikke kender til landegrænser eller kontinenter. Det har vi set med skræmmende tydelighed det sidste års tid med hhv. COVID-19 og sammenhængen med behandlingen af vilde dyr, men også behovet for en transformation af vores fødevaresystem, herunder ift. dyrene, er presserende. Der skal skabes bedre rammer for den globale dyrevelfærd. Jeg er glad for og stolt over tilliden fra de 18 øvrige organisationer, der har peget på mig som bestyrelsesformand, og jeg ser frem til et arbejde med et klart fælles mål for bedre forhold for verdens dyr, siger Britta Riis.

Britta Riis er en af initiativtagerne til World Federation for Animals, og en vigtig international post kommer med valget af Britta Riis som bestyrelsesformand på danske hænder.

Dyr og natur i blodet

Britta Riis trådte sine barnesko, eller snarere gummistøvler, i den nordjyske muld. Familien ejede et fritidslandbrug i landsbyen Jerup, hvor den lille Britta nød at ligge på marken, mens familiens køer tyggede drøv og landsvalerne fløj på himmelen. Her blev interessen for naturen og dyrene vakt, og der blev brugt mange barndomstimer i det grønne.

Glæden til dyrene førte senere til job som sportschef og generalsekretær i Dansk Rideforbund, inden kontorstolen stod på direktørkontoret i Dyrenes Beskyttelse i 2009. Her ventede en omfattende modernisering af en gammel organisation fra 1849.

I 2016 blev Britta Riis valgt som præsident for den europæiske sammenslutning Eurogroup for Animals, hvor 70 medlemsorganisationer sørger for at få dyrevelfærd på talerstolen i EU-Kommissionen.

Med erfaringen fra det EU-politiske arbejde igangsatte Britta Riis tilbage i 2018 arbejdet med at stifte en global organisation med fokus på dyrevelfærd. I 2021 kunne arbejdet endelig offentliggøres, og World Federation for Animals så dagens lys.

- Alle 19 stiftende medlemsorganisationer i World Federation for Animals har en passion for at gøre livet bedre for klodens milliarder af dyr. Det gælder både landbrugsdyr, de vilde dyr og vores kæledyr. I fællesskab får vi en stærkere stemme, der kan påvirke de helt store spillere i det FN-politiske system, siger Britta Riis.

World Federation for Animals har nu åbnet op for nye medlemmer og bestyrelsen har lige godkendt 6 nye medlemmer og 7 observatører.

Om WFA:

Består af dyrevelfærdsorganisationer fra hele verden
Organisationen opererer pt. virtuelt
Bestyrelsesformand er Britta Riis
Arbejder med at få dyrevelfærd ind i det FN-politiske område
Arbejder på sigt på at få dyrevelfærd til et 18. verdensmål.

World Federation for Animals består af dyrevelfærdsorganisationer fra hele verden, der er gået sammen for at tale dyrenes velfærd på globalt niveau. Foto: Arkivfoto