Deloitte

Dansk detailhandel var ikke rustet til en pandemi

COVID-19 ramte en i forvejen hårdt presset detailhandel, konkluderer ny analyse fra Deloitte. Sidste års regnskaber viser faldende indtægter og en lav overskudsgrad, hvilket skaber ringe forudsætninger for at komme helskindet igennem krisen

Den danske detailhandel har ikke haft de bedste forudsætninger for at klare skærene i den nuværende globale coronakrise. Det viser Deloittes seneste årlige analyse af modebranchen, Modeanalysen 2020.

I regnskaberne fra 2019 fremgår det, at det gennemsnitlige primære resultat pr. ansat er faldet fra godt 49.000 kr. i 2018 til knap 33.000 kr. i 2019. Samtidigt lander branchens overskudsgrad på blot 0,9 procent. Tallene fortæller historien om en branche med beskedne midler på kistebunden og derved ringe muligheder for at ty til egenkapitalen, når krisen kradser, vurderer Morten Gade Steinmetz, der er brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte.

”Detailhandlen har det hårdt, og vi må forvente at se flere dreje nøglen om i løbet af de næste par måneder, når momsen, skatterne og regningerne skal betales samtidigt med, at hjælpepakkerne udfases,” siger Morten Gade Steinmetz.

Eksporten skal genopbygges

Tænketanken Kraka har i samarbejde med Deloitte beregnet de forventede effekter af COVID-19 på tværs af brancher. Analysen viser, at modebranchen har været hårdt ramt under coronakrisen. For eksempel skønnes detailhandlen samlet set på en måned at have haft fald i omsætningen på 40 procent, tekstil- og læderindustrien med cirka 25 procent.

”Beregningerne matcher ret præcist den virkelighed, branchen oplever. Mange modehuse vil komme ud af 2020 med et resultat på nul og opleve, at de er slået seks år tilbage i forhold til den vækst, de har haft på de udenlandske markeder. De skal nu til at genopbygge eksporten,” siger Morten Gade Steinmetz.

Øget fart på digitaliseringen

Coronakrisen giver imidlertid også muligheder. Modige virksomheder, der investerer ambitiøst i online salgskanaler, kan komme ud af coronakrisen som de store vindere. Tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser, at 45 procent af medlemsvirksomhederne, der udelukkende sælger varer på nettet, oplever en vækst, som er 10 procent højere end forventet før virusudbruddet.

”Modevirksomheder, der formår at omstille sig til den nye forbrugeradfærd ved at optimere sine online platforme, kan vinde markedsdele, og komme ud på den anden side af COVID-19 som de store vindere. Samtidigt giver nye digitale værktøjer muligheder for at interagere med langt flere kunder og leverandører på en billigere og bedre måde,” siger Morten Gade Steinmetz.

Også på bæredygtighedsagendaen, kan coronaen fremme en positiv udvikling:

”Jeg oplever, at kollektionerne bliver slanket, så den kan hænge på 50 bøjler i stedet for 80, og at priserne stiger. Færre stykker tøj til en højere pris kan give samme nettofortjeneste, og det er mere bæredygtigt for klodens ressourcer,” siger Morten Gade Steinmetz.

Morten Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Johannes Hau Nørgaard, presseansvarlig, tlf. 60 86 34 44, jonoergaard@deloitte.dk

Morten Steinmetz
Morten Steinmetz