Dansk detailhandel var ikke rustet til en pandemi
Den danske detailhandel har ikke haft de bedste forudsætninger for at klare skærene i den nuværende globale coronakrise. Det viser Deloittes seneste årlige analyse af modebranchen, Modeanalysen 2020.
I regnskaberne fra 2019 fremgår det, at det gennemsnitlige primære resultat pr. ansat er faldet fra godt 49.000 kr. i 2018 til knap 33.000 kr. i 2019. Samtidigt lander branchens overskudsgrad på blot 0,9 procent. Tallene fortæller historien om en branche med beskedne midler på kistebunden og derved ringe muligheder for at ty til egenkapitalen, når krisen kradser, vurderer Morten Gade Steinmetz, der er brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte.
”Detailhandlen har det hårdt, og vi må forvente at se flere dreje nøglen om i løbet af de næste par måneder, når momsen, skatterne og regningerne skal betales samtidigt med, at hjælpepakkerne udfases,” siger Morten Gade Steinmetz.
Eksporten skal genopbygges
Tænketanken Kraka har i samarbejde med Deloitte beregnet de forventede effekter af COVID-19 på tværs af brancher. Analysen viser, at modebranchen har været hårdt ramt under coronakrisen. For eksempel skønnes detailhandlen samlet set på en måned at have haft fald i omsætningen på 40 procent, tekstil- og læderindustrien med cirka 25 procent.
”Beregningerne matcher ret præcist den virkelighed, branchen oplever. Mange modehuse vil komme ud af 2020 med et resultat på nul og opleve, at de er slået seks år tilbage i forhold til den vækst, de har haft på de udenlandske markeder. De skal nu til at genopbygge eksporten,” siger Morten Gade Steinmetz.
Øget fart på digitaliseringen
Coronakrisen giver imidlertid også muligheder. Modige virksomheder, der investerer ambitiøst i online salgskanaler, kan komme ud af coronakrisen som de store vindere. Tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser, at 45 procent af medlemsvirksomhederne, der udelukkende sælger varer på nettet, oplever en vækst, som er 10 procent højere end forventet før virusudbruddet.
”Modevirksomheder, der formår at omstille sig til den nye forbrugeradfærd ved at optimere sine online platforme, kan vinde markedsdele, og komme ud på den anden side af COVID-19 som de store vindere. Samtidigt giver nye digitale værktøjer muligheder for at interagere med langt flere kunder og leverandører på en billigere og bedre måde,” siger Morten Gade Steinmetz.
Også på bæredygtighedsagendaen, kan coronaen fremme en positiv udvikling:
”Jeg oplever, at kollektionerne bliver slanket, så den kan hænge på 50 bøjler i stedet for 80, og at priserne stiger. Færre stykker tøj til en højere pris kan give samme nettofortjeneste, og det er mere bæredygtigt for klodens ressourcer,” siger Morten Gade Steinmetz.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Johannes Hau Nørgaard, presseansvarlig, tlf. 60 86 34 44, jonoergaard@deloitte.dk
Billeder
Links
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum