Dansk Byggeri vil gøre noget ved de stigende antal tyverier fra varebiler i Nordjylland

Det er surt at se varebilen rippet for værktøj eller møde op på byggepladsen til et indbrud. Et stigende antal håndværkere i Nordjylland oplever, at deres varebil med alt det værktøj, de skal bruge til dagens arbejde, er væk.

Så kan dagen i stedet bruges på at ringe til kunden og forklare, at arbejdet ikke bliver udført i dag, kontakte forsikringsselskabet og udfylde skadesanmeldelse, købe nyt værktøj osv. i forvisning om, at det stjålne værktøj sikkert ikke dukker op.

Hvert år bliver der stjålet værktøj fra varebiler og byggepladser for omkring 500 millioner kroner.

Alene fra 2016 til 2017 er omfanget af tyverier fra varebiler steget med 81 procent, viser en opgørelse fra Byggeriets forsikringsservice.

Tyverierne sker i hele landet. Nordjylland er en del af den kedelige statistik. I første kvartal 2017 blev der anmeldt 33 tyverier fra varebiler. I samme periode 2018 var antallet mere end fordoblet til 72 tyverier. Anmeldte indbrud på byggepladser steg fra 13 til 20. Det viser en opgørelse fra politiet.

Ny kampagne: Stop tyven
Dansk Byggeri har lanceret en kampagne – STOP TYVEN. Kampagnen skal både gøre det sværere for tyve at stjæle fra byggepladser og varebiler og gøre det nemmere for politiet at få fat i tyvene og få tyvekosterne tilbage. Værktøj og maskiner påføres DNA-spor med spray eller lak. Og via GPS kan tyvekosterne spores – også hvis de er sendt ud af landet.

Kampagnen giver en mulighed for håndværksvirksomhederne til at sikre sig bedre. Værktøj, der er mærket og kan spores, er ikke så attraktivt for tyve og hælere. Så hvis mange virksomheder tilmelder sig ordningen, håber Dansk Byggeri at se et markant fald i antallet af tyverier fra varebiler og byggepladser i de kommende år.

Dyrt at blive bestjålet
- Er det let at bryde ind, og er risikoen for at blive opdaget forsvindende lille, så er det nærmest et tagselvbord for de personer, der ikke kan lade andres ting i fred. Helt undgå tyveri kan man ikke, men jeg vil opfordre virksomhedertil at overveje, om det ikke er en god idé at sikre sig bedre, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

- Man skal huske på, at et indbrud koster mere end det værktøj, der bliver stjålet. Vi kan jo ikke arbejde uden vores værktøj, og tager man de tabte arbejdstimer med ind i regnskabet, er udgiften til ordningen hurtig tjent ind.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm, telefon 24 88 71 71, hkh@ncc.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordjylland Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09, phw@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk