Dansk Byggeri: tommel op til erhvervsministeren for at afskaffe affaldsgebyr

Hvis det står til erhvervsminister Rasmus Jarlov skal det være slut med, at kommunerne opkræver et gebyr fra virksomhederne for at administrere deres affald. Ministeren lægger op til helt at afskaffe gebyret. Et forslag, som Dansk Byggeri bakker 100 procent op om.

Affaldsgebyret, eller administrationsgebyret som det også kaldes, er forskelligt fra kommune til kommune. Nogle opkræver det slet ikke. Nogle tager flere tusinde kr. om året. Det er dyrt at administrere, og alle virksomheder skal betale, uanset om de har affald eller ej.

- Administrationsgebyret for erhvervsaffald er en stor irritation, og det er umuligt at forklare de virksomheder, der slet ikke bruger de kommunale affaldspladser, hvorfor de skal betale for det. Derfor er det yderst fornuftigt at afskaffe gebyret, siger erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, Dansk Byggeri.

I Børsen kalder erhvervsminister Rasmus Jarlov gebyret for ”en af de mest tåbelige ordninger, der overoverhovedet er”. Han påpeger, at det især belaster de små virksomheder, og at det er meget dyrt at administrere. Ministeren vil have affaldsgebyret med i finansloven for næste år.

Dansk Byggeri har i årevis peget på, at gebyret bør afskaffes, og at det bør være de virksomheder, der benytter de kommunale genbrugspladser, som betaler for dem.

- Det vil være et meget godt signal om, at regeringen tager de administrative byrder i virksomhederne alvorligt. Og at systemet bliver mere retfærdigt, når virksomhederne ved, at de ikke skal betale, når de ikke bruger systemet, siger Torben Liborius.

Erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, tli@danskbyggeri.dk, 23 32 34 95
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02