Dansk Byggeri: tommel op til en ny bydel og havnetunnel i København

Regeringen og Københavns Kommune fremlagde i dag planer om at etablere en kunstig ø i København med op mod 20.000 boliger og en ny havnetunnel. Det er rettidig omhu, mener Dansk Byggeri. En styrket hovedstad vil være med til at fremme udviklingen i hele landet.

En helt ny bydel med plads til 35.000 beboere og lige så mange arbejdspladser. En havnetunnel, en ny ringvej øst for byen og bedre klimasikring. Statsminister Lars Løkke Rasmussen og overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen havde de store visioner fremme på dagens pressemøde. Og Dansk Byggeri er begejstret.

- Det er et historisk projekt. Og det er rigtig godt tænkt at koble de store udfordringer, der er med trængslen i København, sammen med både klimasikring og en masse nødvendige nye boliger. Der er brug for et sammenhængende projekt, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Rettidig omhu

De første boliger vil blive bygget i 2035, og hver fjerde af dem skal være almene boliger. Lynetteholmen, som den nye bydel kommer til at hedde, er dog formentlig først udbygget i 2070. Men det er værd at vente på, mener Dansk Byggeri.

- Selv om der er godt gang i boligbyggeriet i hovedstaden allerede nu, kan vi se, at udbuddet ikke kan følge med den store efterspørgsel på boliger. Derfor er det rettidig omhu med en helt ny attraktiv bydel ved havnen, der kan skabe balance mellem antallet af boliger og den efterspørgsel, der vil blive ved med at være i København, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Den nye bydel kommer efter planen ikke til at koste skatteyderne noget. Øen skal anlægges af overskudsjord fra andre projekter i hovedstaden, og indtægterne fra salget af byggegrunde skal betale for en metro ud til øen, lige som omfartsvejen skal være brugerfinansieret.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02