DI - Dansk Byggeri

Dansk Byggeri til politikerne: Hold fast i højere pensionsalder

Partierne bag Velfærdsaftalen, der slår fast, at pensionsalderen skal blive ved med at stige i takt med, at befolkningen bliver ældre, skal stå fast. Den klare opfordring kommer fra Dansk Byggeris adm. direktør Lars Storr-Hansen, efter at Dansk Folkeparti i Berlingske sår tvivl om deres støtte til en del af aftalen.

Et bredt flertal i Folketinget står bag beslutningen om, at danskerne i gennemsnit skal have 14,5 år på pension. Men vi bliver ældre og ældre. Og det betyder, at pensionsalderen i 2030 vil være oppe på 68 år, og at Folketinget om to år ifølge aftalen skal beslutte at øge pensionsalderen til 69 år fra 2035.

- Det er absolut nødvendigt, at vi i gennemsnit bliver lidt længere på arbejdsmarkedet. Hvis flertallet bag aftalen slækker på kravet, risikerer det at ryste hele fundamentet under dansk økonomi. Det viser hvor sårbare vi fortsat er, hvis politikerne pludselig sår tvivl om tidligere aftaler, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Brug for både gulerod og pisk

Men ifølge Berlingske vil Dansk Folkeparti ikke længere love at støtte op om at hæve pensionsalderen i 2020. Det bekymrer Dansk Byggeri.

- Det er vigtigt at indrette skatten, så seniorer bliver tilskyndet til at lægge nogle flere timer på arbejdsmarkedet. Men det er ikke nok. Vi skal også have fremtidssikret dansk økonomi ved at fortsætte med at justere pensionsalderen efter den forventede levetid - også i årene efter 2030. Ellers bliver der ikke råd til al den velfærd, som alle ønsker, siger Lars Storr-Hansen.

Han understreger, at der naturligvis skal tages hensyn til seniorer, der eksempelvis er nedslidte eller ikke kan holde tempoet. Blandt andet med seniorordninger og et sikkerhedsnet for medarbejdere der er nedslidte.

Flere skal blive lidt længere

Men der er behov for, at flere bliver længere på arbejdsmarkedet.

- Vi kan se, at mange pensionister gerne vil bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet. Og den mest effektive måde at få løftet arbejdsudbuddet er ved at fokusere på os, der allerede er på arbejdsmarkedet. Med de rette incitamenter kan vi både lægge nogle flere timer undervejs og måske ½-1 år mere på arbejdsmarkedet. Eventuelt ved at forlade arbejdslivet mere gradvist end nu, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02