Dansk Byggeri til Folketinget: nu er det alvor

Dansk Byggeri bakker op om regeringen, som i morgen kommer med et udspil, der skal gøre det lettere for virksomhederne at tiltrække udenlandske medarbejdere fra udvalgte lande. Der er brug for reformer ikke mindst på arbejdsmarkedet, også selv om folketingsvalget nærmer sig, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri, i en kommentar til statsministerens åbningstale i Folketinget.

En dansk økonomi i topform med flere i arbejde og lyse udsigter. Sådan tegnede statsminister Lars Løkke Rasmussens billedet af Danmark i sin åbningstale i Folketinget. Men Dansk Byggeris opfordring til både regeringen og oppositionen er klar.

- Vi må ikke hvile på laurbærrene. Det er nu, mens det går godt, at værktøjskassen med reformer bør findes frem igen. Virksomhederne – ikke mindst i byggeriet – har svært ved at skaffe de medarbejdere, de har brug for. Derfor skal der sættes massivt ind for at få alle arbejdsduelige herhjemme i job, også dem der står uden for arbejdsmarkedet, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Lad parti-taktikken blive hjemme

Når regeringen i morgen inviterer til drøftelse om en mere smidig adgang til udenlandske medarbejdere, opfordrer Lars Storr-Hansen til, at politikerne lader de parti-taktiske overvejelser blive hjemme.

- Vi deler statsministerens håb om, at flertallet i Folketinget denne gang vil være med til at løse problemerne. Det er jo ikke bare vores virksomheder, der er afhængige af de kvalificerede udlændinge, som kommer hertil for at arbejde. Det gælder også hele den danske økonomi. Lars Løkke Rasmussen har helt ret, når han påpeger, at fællesskabet ikke bliver svækket af at få dygtig hjælp udefra, siger Dansk Byggeris adm. direktør.

Men Dansk Byggeri efterlyser endnu flere tiltag, der vil kunne øge arbejdsstyrken. Det gælder eksempelvis en hurtigere udfasning af efterlønnen, fremrykning af den højere pensionsalder og at fortsætte indsatsen med lavere skat på arbejde – så der er en større gulerod ved at lægge nogle ekstra timer, måneder eller måske år på arbejdsmarkedet.

Flere unge på erhvervsuddannelserne

At flere unge skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse, er Dansk Byggeri helt enig i. Bygge- og anlægsvirksomhederne har allerede nu meget svært ved at skaffe unge, der vil være for eksempel gulvlæggere, anlægsstruktører og bygningstruktører.

- Vi er glade for, at der er afsat ekstra penge til blandt andet at styrke folkeskolernes praktiske fag og øge kvaliteten af erhvervsuddannelserne. Men det er et langt sejt træk at vende de unge og deres forældres syn på de faglærte uddannelser. Arbejdet må ikke stoppe her, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Til gengæld savner Dansk Byggeri konkrete initiativer på infrastrukturområdet, hvor der først og fremmest er behov for en langsigtet plan for, hvordan de kommende infrastrukturprojekter skal prioriteres og gennemføres. Det gælder både jernbaner og veje. Men også infrastruktur som for eksempel kloaknettet og klimasikring.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, 41 19 33 04
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02