Dansk Byggeri ser frem til at samarbejde med Danmarks nye erhvervsminister

Dansk Byggeri byder Danmarks nye erhvervsminister Rasmus Jarlov velkommen og ser frem til et godt samarbejde. Der er mange erhvervspolitiske opgaver at tage fat på i den kommende tid.

Så sent som i dag er der kommet nye beskæftigelsestal, der viser, at der aldrig har været så mange lønmodtagere i job som nu. En af hovedopgaverne for den konservative erhvervsminister vil derfor være at bidrage til, hvordan virksomhederne fremover kan løse flere opgaver med mindre arbejdskraft.

- Der er gang i nybyggeri og renovering af bygninger, og det glæder vi os over. Men opsvinget må ikke blive en sovepude, og vi ser gerne en bedre planlægning af de offentlige bygge- og anlægsopgaver. På Dansk Byggeris ønskeseddel står også en øget industrialisering af byggeriet, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Det er også vigtigt, at virksomhederne herhjemme får bedre mulighed for lettere at arbejde sammen om større opgaver på en bedre og mere smidig måde. Dansk Byggeri opfordrer derfor Rasmus Jarlov til at arbejde for, at EU’s konkurrencelovgivning ikke bliver fortolket hårdere her hjemme end i de andre EU lande.

Arbejdet med at forbedre de offentlige udbud er også en mærkesag for Dansk Byggeri, der efterlyser bedre udbudsmateriale, når stat, regioner og kommuner skal bygge nyt og renovere.

- Det er vigtigt, at de danske virksomheder får gode vilkår for at kunne samarbejde om at konkurrere med de udenlandske konkurrenter, siger Lars Storr-Hansen.

Endelig efterlyser Dansk Byggeri et nyt erhvervspolitisk fokus på de allermindste virksomheder, som udgør 93 procent af alle danske virksomheder. De overses ofte i dag, for eksempel i forbindelse med ejerskifte, administrative byrder og erhvervsfremme.

- Jeg vil gerne ønske Rasmus Jarlov tillykke med udnævnelsen til ny erhvervsminister Vi har haft et godt og konstruktivt samarbejde med Brian Mikkelsen, og ser frem til et lige så tæt samarbejde med Rasmus Jarlov, siger Dansk Byggeris adm. direktør Lars Storr-Hansen

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02