Dansk Byggeri ser frem til at samarbejde med Danmarks nye erhvervsminister

Dansk Byggeri byder Danmarks nye erhvervsminister Rasmus Jarlov velkommen og ser frem til et godt samarbejde. Der er mange erhvervspolitiske opgaver at tage fat på i den kommende tid.

Så sent som i dag er der kommet nye beskæftigelsestal, der viser, at der aldrig har været så mange lønmodtagere i job som nu. En af hovedopgaverne for den konservative erhvervsminister vil derfor være at bidrage til, hvordan virksomhederne fremover kan løse flere opgaver med mindre arbejdskraft.

- Der er gang i nybyggeri og renovering af bygninger, og det glæder vi os over. Men opsvinget må ikke blive en sovepude, og vi ser gerne en bedre planlægning af de offentlige bygge- og anlægsopgaver. På Dansk Byggeris ønskeseddel står også en øget industrialisering af byggeriet, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Det er også vigtigt, at virksomhederne herhjemme får bedre mulighed for lettere at arbejde sammen om større opgaver på en bedre og mere smidig måde. Dansk Byggeri opfordrer derfor Rasmus Jarlov til at arbejde for, at EU’s konkurrencelovgivning ikke bliver fortolket hårdere her hjemme end i de andre EU lande.

Arbejdet med at forbedre de offentlige udbud er også en mærkesag for Dansk Byggeri, der efterlyser bedre udbudsmateriale, når stat, regioner og kommuner skal bygge nyt og renovere.

- Det er vigtigt, at de danske virksomheder får gode vilkår for at kunne samarbejde om at konkurrere med de udenlandske konkurrenter, siger Lars Storr-Hansen.

Endelig efterlyser Dansk Byggeri et nyt erhvervspolitisk fokus på de allermindste virksomheder, som udgør 93 procent af alle danske virksomheder. De overses ofte i dag, for eksempel i forbindelse med ejerskifte, administrative byrder og erhvervsfremme.

- Jeg vil gerne ønske Rasmus Jarlov tillykke med udnævnelsen til ny erhvervsminister Vi har haft et godt og konstruktivt samarbejde med Brian Mikkelsen, og ser frem til et lige så tæt samarbejde med Rasmus Jarlov, siger Dansk Byggeris adm. direktør Lars Storr-Hansen

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job

Der oprettes næsten 4.000 flere lærepladser i byggeriet end for fem år siden11.7.2018 06:45pressemeddelelse

Vejen til en læreplads i bygge- og anlægsbranchen er blevet betydelig kortere for dem, der ønsker at uddanne sig til håndværker. En opgørelse fra Dansk Byggeri estimerer, at der i 2018 oprettes godt 3870 flere lærepladser i byggeriet i forhold til 2014. Det er dejligt at se, at den høje beskæftigelse smitter af på antallet af praktikpladser, siger underdirektør Louise Pihl.